Mjuksega Hallonsnurror med citronchoklad

 Dessa kakor är magiskt goda. Om du tänker dig en lyxvariant av hallongrotta, fast mycket godare! De frysta hallonen gör att den kolasmakande kakan känns fräschare. Kanterna blir lite hårda och i mitten blir kakan saftig och lite seg. Inspiration till receptet hämtade jag från My Kitchen Stories Raspberry Cheesecake Cookies, recpetet är snarlikt, men tillvägagångsättet är lite annorlunda samt att jag i mitt recept använder mig av frysta hallon och citronchoklad som passar så bra med just hallon. Just hallon, citron och vanilj brukar jag kalla fantasi-smak och jag har flera recept på fantasibakverk här på bloggen. 


150 g rumsvarmt smör

2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
1 ägg 
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ krm salt

130 g grovhackad vit choklad, gärna Änglamarks med citronsmak, den är supergod!
ca 1 dl frysta hallon

Topping (kan uteslutas)
100 g Philadelphia
0,25 dl florsocker
½  tsk vaniljsocker

Börja med att hälla Philadelphian i en liten skål, mosa sönder osten med en smörkniv, så att den blir följsam, blanda försiktigt ner florsocker och vaniljsocker, rör inte för mycket! Ställ i kylen medan du gör kakorna. 

Häll smöret, sockersorterna samt sirap i en bunke, vispa fluffigt med elvisp och häll sedan ner ägget och vispa till en slät kräm. Blanda mjöl, bakpulver och saltet och häll sedan ner i smeten, blanda med en sked tills allt gått ihop. Häll ner chokladen och blanda.

Kavla ut degen till ca 25x35 cm. Jag tar en 5-liters fryspåse som jag klipper upp 2 sidor, så att jag får en stor plastbit som jag kavlar degen ovanpå. Detta gör det lätt att rulla ihop degen. Strö ut de frysta hallonen, tryck sönder de som är för stora. Rulla ihop till en ca 4,5 cm tjock rulle och ställ i kylen i någon kvart. 

Skriva upp i 12-14 bitar och lägg på ett bakplåtspapper, ej för tätt, då de flyter ut. Bred på en klick Philadelphiakräm på toppen av kakan, om du har valt att använda toppingen. 

Sätt ugnen på 175 grader och vänta tills den är jämnt tempererad. Ställ in kakorna i mitten eller något ovanför mitten, grädda till kakorna blivit gyllene i hörnen. 

Den här chokladen passar superbra i kakorna. 

 
 
 
 
 
    
 
 
 
 

Kommentera här: