Mozartrutor

 
Ibland blir det fel när man slarvar i köket. Som förra helgen när jag skulle göra mandelmaränger och istället för att försiktigt röra i mandelmjölet på slutet så hällde jag ner det och vispade på hög effekt med elvispen. Är inte van att läsa recept, inte ens mina egna, då jag skriver mina recept själv och sällan läser några alls. Misstaget resulterade i att marängmassan blev en tunn smet. Fick tänka snabbt och bestämde mig för att göra men mandelbotten av smeten, så jag kompletterade med lite ingredienser och gjorde en mozartkaka istället med de klassiska smakerna, mandel, pistage, nougat och choklad. Den här påsken har jag ätit många Anton Berg Marsipan/Nougatägg, de där lite större halvorna. Den här kakan smakar rätt likt dem. 
Den här kakan kan serveras som en tårta eller i fyrkantiga bitar. 
 
2äggvitor (spara gulorna)
120 g socker
2 äggulor
50 g flytande smör
1 dl vetemjöl
60 g mandelmjöl
en pytteliten nypa salt
+ någon droppe pistageessens & lite grön pulverfärg eller annan färg
+ några droppar mandelessens (om bittermandelessens används ta någon liten droppe bara)

Dekoration
150 g nougat
ca 75 g ljus eller mörk blockchoklad
mörk choklad till dekoration (frivilligt)

Sätt ugnen på 175 grader.  
Vispa äggvitorna fasta så att det går att vända skålen. Ställ åt sidan.
Vispa äggulorna med sockret, tillsätt smöret, äggvitorna, vetemjöl, mandelmjöl och saltet. 
Dela smeten i 2 bunkar, lägg 1/3 i ena och resten i andra. 
Smaksätt den större mängden med mandelessens och den andra med pistage och färga smeten. 

Häll den hälften av den ljusa smeten i en bakpapperklädd form, min var 18x25 cm. Häll sedan på pistagesmeten och sist den ljusa igen. Gräddda kakan tills den verkar klar, den ska inte vara för kladdig. Låt kakan svalna helt. 

Smält den ljusa chokladen och pensla på ett bakplåtspapper, lika stor som kakan. Lägg kakan på chokladen med toppen av kakan mot chokladen. (Om kanterna är höga kan lite behöva skäras bort). Pressa kakan mot chokladen försiktigt. 

Smält nougaten och bred på kakan och dekorera med chokladflagor. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Min lilla sötis sitter och tittar på när jag bakar. 
 
 
 
 
Jag använder denna Pistageessens från Borgeby kryddgård, den är den godaste av dem jag testat. 
 
1 Anonym:

skriven

Du skriver tillsätt smöret i beskrivningen men i recept finns inget smör

Svar: Hej, tack för att du sa till, det hade fallit bort. Har lagt till det nu. Ska vara 50 g flytande smör. mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: