Äppelkladdkaka

 Detta recept kommer från Lindas Bakskola, men jag har tillsatt några småsaker. Kokos i formen, farinsocker på toppen och flingsaltet som jag toppar kakan med sätter pricken över i:et. 

175 g smör
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 ¾ dl vetemjöl
2 syrliga äpplen
kanel att pudra på 
1 msk farinsocker strö att strö över*
flingsalt att toppa med*

smör + kokos* till formen

 

Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker, ägg och vetemjöl. Rör ihop allt till en smet.
Skala och riv äpplena och rör ner i smeten. 
Häll smeten i en smord och kokosad form, ca 23 cm i diameter, med löstagbar kant. Strö över farinsocker och pudra över kanel. Toppa med flingsalt. 

Grädda  mitt i ugnen i 22–30 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Jag gräddade min i 27 minuter och det blev lite för länge, så nästa gång passar jag kakan mer noggrannt. Låt kakan svalna i formen. 

* Ej i orginalreceptet

Jag serverade min äppelkladdkaka med vaniljgräddglass som jag toppade med Strohrom, blev så gott! 

 
  Nästa gång gräddar jag min kaka lite kortare tid, kakan blev saftig och god, men kunde varit lite kladdigare, trodde att kakan skulle ta lite längre tid att grädda eftersom den hade råa äpplen i. 

 

Kommentera här: