Picklad Ingefära

 
Har på senare tid börjat äta Ingefära allt oftare. När jag var yngre avskydde jag smaken av ingefäran, men ganska nyligen har jag lärt mig att tycka om den gyllene roten som är bra för leder och mage bland annat. Jag brukar ha ingefära i asiatiska maträtter och det är även väldigt gott att skiva några tunna skivor och slå på kallt kolsyrat vatten i ett glas och dricka. Om man vill vara extra nyttig kan man tugga i sig ingefärabitarna också, men de kan vara lite starka.

Jag har nu provat att lägga in ingefära 3 ggr. Första gången provade jag en inlägging med ättika, nästa gång med risvinäger. Den med ättika blev lite frän i smaken och ättikan tog överhand. Den med risvinäger hade en speciell smak som var lite främmande i början, men som jag vande mig vid efter ett par provsmakningar. Igår gjorde jag en kombovariant där jag använde ättika, risvinäger och champagnevinäger. Jag minskade lite på sockermängden från 1 dl till 0,75 dl och denna gång blev jag supernöjd. Är helt besatt av denna ingefära, den är bättre än godis! 

Ingefäran smakar bäst efter några dagar och håller i minst 5 veckor. 
 
3 dl vatten
ca 150 g rensad ingefära
1 dl vinägerblandning (1/4 risvinäger resten lika delar ättikssprit 12% och champagnevinäger)
0,75 dl socker
1 tsk salt

Skiva ingefäran tunnt, på mandolin tex, men var försiktig med fingrarna! 
Koka upp vattnet. Ta bort från värmen och lägg ner ingefäran och låt vila i 5 minuter. Sila av vattnet. 

Koka upp ättikan och vinägersorterna med socker och salt tills sockret löst sig. Lägg ingefäran i en ren burk och slå på ättikslagen. Låt svalna och förvara sedan kallt. 

 

Kommentera här: