Kladdkaka med Rom-Russin

 
Jag fullkomligen älskade Marabous Rom-Russin chokladkaka som fanns på 80- och början av 90-talet. Tyvärr försvann den ur sortimentet och jag har inte hittat någon ersättare sedan dess. För ett tag sedan bakade jag en vit Rom-Russinkladdkaka, men här provade jag att baka en med Marabous mjölkchoklad för att hedra minnet av deras 100-grammare med Rom-Russin. Kan säga att kladdkakan blev sjukt god. Den blir härligt krämig inuti med en lite lätt krispig skorpa. Kakan kan med fördel stå i rumstemperatur i ett dygn då smaker och konsistens sätter sig kladdkakan går även utmärkt att frysa och ta fram vid behov.

110 g smör
100 g Marabou mjölkchoklad
1/3 dl kakao
1 krm salt
1 3/4 dl strösocker
½ dl brun farin strö
2 ägg 
1,25 dl mjöl
1 dl russin i Rom (gärna StrohRom som har en bra arom, med lite socker och vaniljsocker)

Lägg in russinen i Rom, socker och vanilj 2-5 dagar i förväg, ju längre tid desto bättre, d blir russinen riktigt romstinna och goda. Till min kaka hade jag bara haft russinen i rom i knappt 24 timmar och det var inte tillräckligt. 

Sätt ugnen på 170 grader. Smöra en springform, 19 cm i diameter eller motsvarande och mjöla den därefter och ta bort överskottet av mjöl.  
Smält smöret i en mellanstor kastrull. 
Blanda smält smör med 100 g mjölkchoklad i bitar, rör tills allt löst sig och rör sedan ner kakao och salt.
Vispa upp äggen. Blanda ner socker och ägg samt mjölet i kastrullen. 

Häll smeten i formen och häll på russinen, se till att de täcks med smet och grädda sedan mitt i ugnen. (När kakan börjar få lite yta och inte ser ut som en smet satte jag igång varmluften för att snabba på tillagningen) Ta ut kakan när den känns torr med en sticka i kanten. Kakan ska fortfarande vara kletig i övrigt. Låt kakan svalna helt, gärna över natten. Servera med vispad grädde. Jag gillar min kladdkaka rumstempererad, men den är också god kylskåpskall. 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
Så här ser kladdkakan ut 1½ dygn efter bakning, den smälter helt i munnen och blir som en kräm med ett krispigt skal. Helt galet god! 

Kommentera här: