Sötsyrliga Citronbitar - Refreshers

 
Idag bakade jag 2 varianter av saftiga citronkakor av samma smet, detta blev en större kaka som skärs i små munsbitar. Ovanpå den saftiga citronmandelkakan bredde jag på ett tunnt lager Lemon Curd och därefter toppades kakan med Philadelphiaglasyr. Kakan kan dekoreras med olika toppings, här provade jag citronskalsrasp med minimaränger. Har man färska hallon passar det säkert fint att toppa med också, eller någon annan frukt. Denna kaka är ganska syrlig tack vare citronsaften i smeten, marängerna passar fint som dekoration och de balanserar syran också. Vill man inte ha kakan så syrlig kan man hoppa över Lemon Curden då kakan är otroligt saftig och smaklig ändå. Dessa kakbitar tycker jag påminner om Refreshgodisar i smaken. Mums! 
 
Citronkaka
150 g smält, avsvalnat smör
2 ägg
2,25 dl strösocker
skal av 2 ekologiska citroner
1½ msk citronsaft
2 1/3 dl vetemjöl
0,75 tsk  bakpulver
170 g finriven mandelmassa
ev lite gul färg (jag använder pulverfärg)

Sätt ugnen på 200 grader. 
Smöra en form, min form var på 30 x 17 cm i bottenmått och gräddade då ca 6 msk separat i 3 folieformar. Om du vill använda en rund form blir 26 cm i diameter bra, ju mindre form desto högre kaka och gräddningstiden ökar. 
Klipp till ett bakplåtspapper som täcker formens botten och kanter en bit och lägg ner i formen. 
Smält smöret på låg värme, ställ åt sidan att svalna. 
Vispa ihop ägg och socker halvpösigt. Riv ner mandelmassan, häll ner citronskal och citronsaft. Rör ner mjöl med bakpulver och det smälta smöret. Tillsätt färg om du vill. Häll upp i formen. 
Sänk ugnstemperaturen till 160 grader och ställ in mitt i ugnen. Grädda ca 20-25 minuter. Jag gräddade min i ca 22 min. Känn med sticka om kakan är klar. Ta ut och låt svalna.


Vaniljglasyr
150 g Philadelphia 
2 dl florsocker 
1½ tsk vaniljsocker
2 msk rumsvarmt smör

+ ca 3/4 dl Lemon Curd eller annan curd, tex passionsfrukt 
+ valfri topping, kokos, citronskalsrasp, hallon, strössel tex.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 För att få fina bitar, kan man frysa kakan och skära den medan den är fryst. 
 
 
 
Lakritsströsslet passade mindre bra, citronskalsrasp och minimaränger eller kokos passade bättre.  


Jag provade även att baka en version i folieformar som fick Limoncello i fyllningen och ingen Lemon Curd, de blev jag betydligt mer nöjd med. Här hittar du mina Limonillas. Under kategorin Citron hittar du fler bakverk med citron. 

 

Kommentera här: