Baddare - MarshmallowKex

En gång eller någon gång om året tillverkar Göteborgs Kexfabrik i Kungälv en av många eftertraktad sötsak, Bräck eller Baddare som den också kallas. När jag som vuxen för ett par år sedan hörde talas om detta Kex tyckte jag mig känna igen formatet, men skumfyllningen skulle tydligen innehålla arraksarom, något som jag inte kunde minnas. En kollega på jobbet som är uppvuxen i området där kexen tillverkas skulle försöka få tag på en uppsättning kex för att låta mig smaka, men tyvärr visar det sig vara mycket svårt att få tag på en påse. Till slut var gränsen nådd, jag orkade inte vänta längre, utan bestämde mig för att göra mina egna Baddare. Jag köpte några Kexchokladkakor som jag delade på mitten och fyllde med en mjuk marshmallowsmet smaksatt med vanilj och arrak och dragerade dem med choklad. Mycket nyfiken på resultatet tog jag en smakbit...för en stund färdades jag tillbaka till sommarfritidsets kök, bitandes i den första tuggan av den fluffiga Kexkakan och då visste jag att jag visst hade ätit Baddare tidigare i mitt liv. Haha vilken upplevelse. Nu var det så länge sedan jag åt den ursprungliga varianten så jag vet inte hur nära orginalet jag egentligen kom, men skulle nog vilja påstå att de blev väldigt lika. 
För att göra marshmallowsmeten rekommenderas en köksassistent med bunke och ballongvispar. 



2½ msk gelatinpulver
1,2 dl vatten till gelatinet
1,2 dl vatten till sockerlag
0,79 dl glukossirap
4,72 dl strösocker
1 krm vaniljsocker

1 krm salt
½-1 tsk arraksessens, mängden beror på vilken essens du använder
½ tsk vaniljessens
1 msk maizena
1 msk florsocker

ca 7 Kexchoklad Nougat eller ca 6 vanliga Kexchoklad
Choklad att glasera med

ca 400 g ljus block/bakchoklad

Halvera kexchokladerna och lägg åt sidan. 

Blanda gelatinpulvret med 1,2 dl vatten i köksassistentbunken, låt stå i ca 15 minuter. 

Under tiden blanda resterande 1,2 dl vatten, glukossirap, socker vaniljsocker och salt i en tjockbottnad mellanstor kastrull. Rör runt, lägg ner en sockertermomenter, rör nu inget mer i blandningen. Koka tills temperaturen nått 115 grader. 

Vispa ihop gelatinröran, låt maskinen gå på medelhög hastighet. Häll den heta sockerlagen i en tunn stråle över gelatinet. Häll inte direkt på visparna då sockret stänker och fastnar i visparna, häll precis mellan visparna och bunkens kanter. Vispa tills smeten blir helt vit och fluffig och ytan börjar bli lätt matt. Tillsätt arraks och vaniljessensen. Smeten är nu ljummen och lite kletig. Häll raskt upp smeten på 2 spritspåsar eller en stor sprits. Om du väntar hinner smeten svalna för mycket och blir svår att få ner i spritsen senare. Spritsa på marshmallowsmeten, låt torka en stund och sikta på maizena och florsockerblandning, så klibbar de inte fast i allt. Låt vila en stund. 

Olja in en sax och klipp bort överskott av marshmallowsmet, borsta bort maizena/florsockret. 

Smält chokladen, temperera gärna om möjligt. Glasera baddarna och låt torka helt i några timmar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Hur mycket glukossirap ska det vara? Står bara 0,79 glukossirap. Av dl, msk eller tsk?

Svar: Hej, det ska vara dl, tack för att du sa till. Har ändrat nu =)
Mary Dane

Kommentera här: