Limoncellokaka med Philadelphiafrosting

Well, idag dök det upp många idéer, men eftersom det inte fanns tid att göra allt man vill, så fick jag nöja mig med den rulltårtan jag gjorde idag. Var dock tvungen att skriva ner en av idéerna som dök upp idag. Häromdagen åt jag en Vit vaniljnougat med rostade mandlar glaserad med citronglasyr som jag köpte på Sicilien i somras. Gud alltså! Den var helt sjukt god. En annan efterrätt som jag är tokig i är Vaniljgräddglass med mjuksega mandelkakor som dränks in i Limoncello. Kombinationen vanilj och citron har jag alltid älskat. Jag brukar blanda FOX-kolor med de där vita vaniljkolasnöbollarna när jag äter smågodis. Mmm... Här har jag komponerat en citronkaka som toppas med en fräsch vaniljfrosting. Hm...just när jag är klar med receptet inser jag att jag måste göra ett liknande recept men med mandelmjöl istället... =D 


Limoncellokaka
2 ägg
3 dl socker
3,25 dl mjöl
½ tsk bakpulver
100 g smör
skal av 1 ekologisk citron
saft av ½ citron
1½ msk limoncello
ev lite gul färg

Alt Citronkaka med Mandelmjöl
100 g mandel mald
110 g strösocker
½ dl potatismjöl
2 äggulor
70 g smör, smält
en knapp tsk bakpulver
2 äggvitor, hårt vispade
skal av 1 ekologisk citron
saft av ½ citron
ev lite gul färg

+ Limoncello att pensla kakan med

 

Vaniljglasyr
100 g Philadelphia 
1½ dl florsocker 
1 tsk vaniljsocker
1½ msk rumsvarmt

Topping
50 g minimarshmallows eller minimaränger
citronskal


Smöra en form på 19 cm. 
Värm ugnen till 175 grader. Smält smör i en kastrull. Hacka chokladen och tillsätt i det smälta smöret. Rör om tills chokladen smält.

Vispa ägg och socker poröst, gärna med elvisp. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner vetemjöl och bakpulver, smör- och chokladblandningen, citronskal, citronsaft och Limoncello samt ev färg i äggsmeten och blanda samman.

Grädda mitt i ugnen tills kakan precis känns torr med sticka. Låt kakan svalna helt. 

Vispa upp Philadelphian fast, tillsätt siktat florsocker, vaniljsocker samt det mjuka smöret. Vispa glasyren fast. Täck kakan och dekorera 


Kommentera här: