Krämig Potatisgratäng

 
Jag har aldrig haft ett nedskrivet recept på potatisgratäng och det har varit lika irriterande varje gång, men idag skrev jag faktiskt ner recpetet som jag gjorde och gratängen blev verkligen jättegod. Tur jag har ett recept nu. =) 
Det finns dem som föredrar att göra gratängen på mjölig potatis, men det kan jag säga...det var inte min grej, bara mosigt och inte alls krämigt. Nej, jag gör min gratäng på fast potatis som jag halvförväller och gräddmjölken reder jag av med lite maizena, på så sätt får jag en väldigt krämig gratäng. 

1 kg fast potatis

1 medelstor gul lök, skivad
svartpeppar

3 dl vispgrädde
2,75 dl mjölk
1 msk maizenamjöl
2 tsk salt
paprikapulver, delikatess
smör till formen

Skiva potatisen tunnt och lägg i en skål. 
Koka upp ca 1½ l vatten. Häll på potatisen och låt stå i ca 2 minuter. Häll av potatisen i ett durkslag. 
Smöra en form och lägg potatis i botten och peppra några varv och strö på lite paprikapulver. Lägg på lite lök och fortsätt på samma sätt i 3 lager. Blanda ihop grädde, mjölk, maizena och salt och häll på denna på potatisen. Sätt in i 175 (200 vanlig värme) grader varmluft, sänk till 150 om gratängen får färg. Jag stjälpte på lite gräddmjölk från formen 2 gånger under gräddningen. Jag tog inte tid på gräddningen, men räkna med ca 1 h. Låt gärna gratängen stå någon halvtimme på eftervärme. 
 

 

 

Vi åt dagens potatisgratäng med en vinmarinerad rostbiff med vitlöksfrästa champinjoner. Blev riktigt gott. 

Vinmarinerad Rostbiff

 


Kommentera här: