Stekta Nudlar med ägg

 
Idag blev det blixtimprovisation till dagens middag. I frysen hittade jag lite minivårrullar som var det enda som gick hyfsat fort att fixa, vad skulle vi ha till det då? Jag tänkte ris och en sallad först, nej fy så tråkigt och ofullständigt. Jag tittade lite efter grönsaker och det var knapert där med, isbergssallad, gurka och tomater har vi alltid hemma, men var sugen på något annat än en sallad idag. Lyckades hitta lite morötter och en purjolök iallafall och kunde komplettera med lite minimajs som jag en burk utav. Till de frästa grönsakerna stekte jag ett par ägg och fixade sedan stekna nudlar till det. Det blev en snabb och god maträtt, så denna kommer jag nog göra igen. 

3-4 port

3 ägg
1½ morot
½ halvsmal purjolök
½ burk minimajs
2 påsar nudlar valfri smak, jag hade biff och orientalisk hemma
vegeta
svartpeppar
japansk soya
1 msk teriyakisås med ingefära
lite chilipulver 
matolja till stekning

Skär morötterna i stavar, minimajsen i bitar och purjolöken i tjocka halverade skivor. 
Stek morötterna först i matolja och lite vegeta. Lägg åt sidan.
Fyll på med olja och stek på minimajsen och häll på purjolöken, salta lätt med vegeta och fräs på hög temperatur. Lägg åt sidan.
Häll på 5 dl vatten i kastrullen och häll ner nudelkryddorna och nudlarna och koka klart. Sila av vattnet och häll tillbaka nudlarna i kastrullen. Häll på Teriyakisås och sojan och lite chilipulver. Stek upp äggen i en stor stekpanna, mosa sönder gulorna och dela äggen i bitar under stekningen. Krydda med salt och peppar. Häll äggbitarna och grönsakerna över nudlarna och servera. 

 
 
 

Kommentera här: