Supersnabba kycklingbiffar

 
Idag gruvade jag mig lite för matlagningen då jag kom hem halvsent från jobbet och hade 1 kg kycklingfärs i kylen som jag hade planerat att göra något med. Kom på en supersmart idé så jag gick hem och slängde ihop en god kycklingfärsröra med lite goda kryddor som jag sedan bredde ut på ett smort bakplåtspapper. Färsen penslade jag sedan med flytande smör med lite kryddor på toppen och skjuts in i ugnen på 200 grader med varmluftsfunktion. Ca 20 min senare var biffarna klara. Till biffarna hade jag Basmatiris, sallad och en ajvarsås av en överbliven grädde från kylskåpet. Tillbehören hann jag fixa medan biffarna låg i ugnen. Perfekt att göra på detta sätt, man slipper matos, stå och rulla bullar eller biffar och man slipper allt kladd med den råa kycklingen. Ska definitivt göra detta igen, nästa gång blir det någon ny smak, kanske italienska smaker med oliver i fyllningen och pasta till, eller kanske grekiska biffar och då blir det med ugnspotatis och tzatziki och så måste jag också prova att göra en Milanesa Napolitanavariant, med tomatsås och ostgratinering och då gillar jag att ha hemlagat potatismos till. Mums! Och sen så måste jag prova... nä nu får jag sluta =) Wallenbergare...ärtor, skirat smör...Haha! 

Biffar
1 kg kycklingfärs
2 msk torkat lökgranulat, eller finhackad färsk lök
2 msk maizenamjöl
2 mellanstora ägg
1 tsk Sambal Olek
torkad timjan
Chili Powder från Santa Maria (innehåller flera kryddor)
1 msk Aivar (Mild tog jag)
svartpeppar

flingsalt
lite mer svartpeppar
flytande smör
+ lite mer timjan när biffarna är klara
 
Sås
resterande burk Aivar (burken var på 350 g)
ca 1 dl vispgrädde
1 tsk Sambal Olek
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Blanda ihop alla ingredienser till biffarna utom flingsaltet och smöret. Ringla flytande smör på ett bakplåtspapper och fördela smöret. Klicka ut färsen och bred ut den ca 1-1½ cm tjockt. Ringla smör ovanpå och bred ut med en stor sked. Dela i lagom stora bitar, jag använder en bilskrapa som jag brukar använda som degskrapa. =) 

Strössla på krossat flingsalt och nymald svartpeppar och sätt in i ugnen, jag sätter ganska högt upp i min ugn. Slå igång varmluftsfunktionen, jag rekommenderar att använda denna funktion om du har sådan då biffarna får en fin yta och gräddas lika jämt. Om du inte har det, öka på temperaturen 25 grader till 225.

Koka ditt tillbehör, jag kokade basmatiris i rikligt med vatten och vegeta.(grönsaksbuljongtärning går också bra)
Rör ihop ingredienserna till såsen och låt puttra ihop på svag värme. 

Jag tog inte tid på biffarna, men tiden beror på tjockleken så ta ut plåten och prova att dela en biff och kika om den är klar. Tippar på att det tog ca 20 min för mina biffar att bli klara. Strö på lite timjan när biffarna är klara. 
 
Servera biffarna med tillbehöret, sallad, aivarsåsen och kanske lite Feferoni. 
 
Flytande smör som ringlas på och sedan breds ut med sked.  
 
 Flingsalt och peppar uppepå innan biffarna sätts in i ugnen. 
 
 Och sist strör man över lite torkad timjan. 
 
 
 Om du testar idén, posta gärna din variant bland kommentarerna. Glöm inte nämna var receptet kommer ifrån. =)

Kommentera här: