Internationella Salladen

Idag blev det en lightvariant av en slags majonässallad som mina föräldrar brukar göra varje jul, påsk och nyår till buffébordet. Salladen brukar innehålla kokta tärnade potatisar och morötter samt majonäs i grunden. Man kan variera salladen med olika tillbehör och nu minns jag inte hur mina föräldrar brukar göra faktiskt, men kapris vet jag att de har i iallafall samt äggskivor, grillad paprika och Palmito som är en konserverad grönsak som består av palmstammens kärna, även kallad Palmmärg eller Heart of Palms på engelska. Denna typ av majonässallad med potatis och morötter äts förutom i Argentina i stora delar av Europa bland annat. På spanska heter denna sallad Ensalada Rusa och på italienska Insalata Rusa, namnet betyder Rysk sallad eftersom den sägs härstamma därifrån. Vid högtider dekoreras salladen vackert, ofta med grillad paprika och den serveras ofta ihop med skaldjur.
  
Dagens sallad fick idag gröna oliver och hackade cornichons(minigurkor) samt ärtor. Jag valde att göra salladen lite lättare och använde en liten del majonäs och resten Creme Fraiche Light samt tjock yogurt. Till potatissalladen åt vi en fräsch sallad och grillad rostasfilé. 

 
Potatissallad
ca 350 g potatis, kokta tärningar
2 morötter, kokta småtärningar
½ dl gröna ärtor, kokta
4-5 cornichonsgurkor, i mindre tärningar
ett par gröna oliver, i tunna skivor

1 dl Creme Fraiche Light
ca 1 msk majonäs
ca 2-3 msk tjock yogurt, tex turkisk
lite vegeta
lite vitpeppar

Rör ihop Creme Fraiche, majonäs, yogurt, vegeta och vitpeppar. Häll ner alla grönsaker, rör om försiktigt. 

Rostasmarinad
2 tsk ketchup
1 tsk kinesisk soja
1 msk matolja
1 msk vatten
lite grillkrydda
svartpeppar
 
 
 
 
 
Majonässalladen till julen som mina föräldrar brukar göra. 
 
 
1 Spritt:

skriven

Smarrigt värre :)

Svar: Tack snälla
Mary Dane

Kommentera här: