Tonfiskpaj

 
Supergod paj inspirerad av mina favoritquesadillas med tonfisk. Passar på buffébordet eller till påsken. Denna paj och en annan glutenfri variant serverade jag när min dotter fylld 18. Längre ner finns fler recept på det jag serverade. Nästa gång kommer jag minska på fettet i pajdegen då jag föredrar ett pajskal med lite struktur, kanske även tillsätter någon form av fiber eller kli också. 
 
Pajdeg
3,66 dl mjöl (nästa gång ökar jag mjölet till 4,25 dl)
2 krm salt
150 kallt smör (nästa gång minskar jag på fettet till 125 g)
2½ msk vatten (lite mer vatten kommer jag även tillsätta)

Mixa ihop, tryck ut i form. förgrädda 200 grader tills botten håller på att ta färg. Ta ut.

Fyllning
2 burkar tonfisk i olja
2 röda små röda lökar, tunnskivad
svarta oliver efter tycke
1 liten röd spetspaprika eller inlagd paprika från Fontana, strimlad

Äggstanning
2 dl ost
2 ägg
2,5 dl creme fraiche (Creme Fraichen kan ersättas med Lightprodukt för mindre onyttig paj)
lite salt

Häll av oljan från tonfisken. Blanda med lök, oliver och paprika. Häll i pajskalen.
Vispa äggen lätt, rör ner ost, salt och creme fraiche och häll över pajen.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills fyllningen har stannat.

 
 
 
Glutenfri pajdeg som blev supergod

3 dl mandelmjöl (120 g)
2 tsk potatismjöl (använder jag när jag mixar mina mandlar i kaffekvarn)
50 g smör
1/3 tsk salt
1 msk fiberhusk
1 ägg
glutenfritt mjöl (Semper Mjölmix) tills degen känns lagom, jag tog ca 3 msk..
 


Variation på pajfyllning:
 
Grillad kyckling, jag använde fryst färdiggrillad kyckling som jag skar i bitar.
röd lök
paprika
soltorkade tomater i små bitar
oregano
 
 
 
 
 
 
 
Glutenfria pajdegen blev smaskigt god.
 
Jag bjöd även på minivaktelägg till tonfiskpajen, lite festligt, har fått dem av en vän som har minivaktlar. Till pajerna serverade vi en grönsallad och en enkel pastasallad som också blev väldigt god samt lite bröd, ostar, salami och frukt.
 
 
 
Kioskbollar där vissa fick extra kakao i och rullades i pärlsocker,
andra rullades i nutella och kokos
 
 
1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Ser gott ut :D

Kommentera här: