Rimmad torskryggfilé

 
En mild och god maträtt som uppskattades av både barnen och oss vuxna.
 
4 torskryggfiléer
1 liter vatten
4 msk salt
2 msk socker

500 g jordärtskockor
vatten så det täcker skockorna
1 grönsaksbuljongtärning
jättelite vitpeppar
ca 1½ dl vitt vin
några droppar olivolja med citronsmak el olivolja + några droppar färskpressad citron
ca 1,2 dl vispgrädde
 
kokt potatis
kokta morötter
vi använde även kokta vaktelägg som jag fått av min väninna.

Blanda ihop vatten, salt och socker i en glasskål, lägg ner torskfiléerna, låt ligga i laken i 1 timme.
Under tiden, skala och skiva jordärtskockorna. Häll på vatten så de täcks och lägg ner en buljongtärning samt vitt vin och pudra med lite vitpeppar. Låt koka ca 45 min tills skockorna är mjuka. Jag kokade tills det bara fanns kvar lite vätska i botten på kastrullen. Häll på vispgrädden och mixa ihop till en slät kräm.

Sätt ugnen på 125 grader.
Sätt potatisen på kokning.

Ta upp fisken ur laken och lägg i en ugnssäker form. Hyvla upp 4 smörskivor och lägg på fisken. Krydda med valfri smaksättning. Vi använde lite chiliflakes och en italiensk örtkrydda. Lägg in fisken mitt i ugnen och låt gå till fiskköttet ser färdigt ut, fisken ska precis ha vitnat i köttet. Om man vill kan man använda termometer, fisken tas då ut vid 56 grader.
 
 

Kommentera här: