Siciliansk CassataTårta

 
På Sicilien är Cassatatårtan motsvarigheten till våran Princesstårta.  Huvudingredienserna är sockerkaka, Ricotta, kanderad frukt samt chokladdroppar. Sockerkakan penslas och smaksätts med någon likör eller sockerlag och någon spritsort tex rom eller Maraschino som är en körsbärssprit med smak av körsbär och en bittermandelton. Orginaltårtan ska ha en speciell form med lutande kanter och den klassiska varianten består av ett lager fyllning och kanterna varvas med sockerkaka och grön marsipan med pistagesmak om vartannat och toppas med florsockerglasyr och dekoreras med vackra kanderade frukter.

Ricotta är en något grynig ost med låg fetthalt. Vissa sorter behöver rinna av över natten för att få en fastare fyllning. Ricottan  är väldigt mild i smaken och har knappt någon syra om man jämför med tex Philadelphia som också smakar mer ostigt. Fetthalten är ofta låg också. Jag har provat några sorter då jag gjort denna tårta ett par gånger på kort tid. ICAs Ricotta har något mindre fett (10%) än Galbanis (13%) som som är min favorit då den är fräsch och krämig. ICAs variant gick att hälla av överskottsvätskan medan Galbanis inte behövde rinna av alls. Wernerssons Goccia Bianca som jag också provat innehåller bara 7 % fett och är betydligt mer grynig i konsistensen och förlorade mycket vätska vid avrinning, den kommer jag inte köpa mer. 

Jag hade aldrig tidigare ätit denna tårta, men däremot hade jag provat Cassataglass, men den jag provade kom inte i närheten av den Cassatatårta jag provade när jag besökte Sicilien för första gången 2017. Jag har här gjort min första Cassatatårta, inte exakt samma utformning som den traditionella, jag har använt mig av 3 bottnar och fyllning i 2 lager samt haft marsipanen på toppen istället för på kanterna.

Det är viktigt att pensla varje lager ordentligt med likörblandningen om du använder likör. Om du inte gillar sprit i tårtor så föreslår jag att du ersätter likörblandningen med tex färskpressad citron blandad med socker och ev lite vatten, annars förlorar man balansen och tårtan blir för söt. Glasyren blir ganska söt ihop med marsipanen, så om man inte är intresserad av orginalutförandet räcker det med marsipan på toppen. Vill man att den blir vit och fin kan man använda vitfärgad marsipan. Om man vill kan man smaksätta sockerkakan med lite rivet citronskal eller apelsinskal också, men i orginalreceptet ska det vara en neutral tårtbotten. 

Eftersom jag råkade göra en jättestor tårta frös jag in hälften i 2 bitar. Kan meddela att tårtan nästan blev godare efter att den vilat i frysen några dagar. Tårtan tas fram och tinas i kyl några timmar innan den ska ätas. En riktigt saftig och fräsch tårta eftersom fetthalten är låg. 


Sockerkaksbotten (ger 4 bottnar i en 22 cm form, jag använde 3 bottnar, av den 4:e gjorde jag arraksbollar)
4 medelstora ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl ljummet vatten
en liten nypa salt 

Sätt ugnen på 200°. Vispa ägg och socket luftigt. Tillsätt vattnet. Blanda de torra ingredienserna och häll ner i smeten och vispa. Häll upp en en smord och mjölad form 22 cm Ø.

Sätt in formen mitt i ugnen och sänk värmen till 175°. Känn med sticka mot slutet. Jag gräddade min i 50 minuter. Lägg eventuellt över ett folie mot slutet om kakan börjar ta för mycket färg. Låt kakan svalna lite och vält upp. När kakan svalnat helt delas den i 4 bottnar. Jag använde 3 av dessa och lämnade den fulaste, gjorde lite arraksbollar av den och lite marsipan som blev över. 


Ricottafyllning
750 g ricotta, gärna Galbanis
240 g florsocker
½ tsk vanilj
90 g kanderad hackad frukt, jag använde fruktblandning från Dr Oetker
1/3 dl mörk choklad, hackad i små bitar(valfritt, jag gillar det inte speciellt och ersätter med hackade pecannötter )
1 dl korinter i rom (helst StrohRom då denna har en bra arom)
2 msk pistagenötter, hackade i små bitar

ca 120 g marsipan (ta gärna lite mer så att det inte bli tajt att kavla en rundel)
1-2 droppar mandelessens (ej bittermandelessens) och 1 liten droppe pistageessens 
grön färg, jag använder pulverfärg

Rör ihop Ricottan med siktat florsocker och vaniljsocker. Rör ner frukt, choklad, nötter samt romkorinterna. 

Till pensling
hälften rom, hälften Marsala och ev lite vit sirap 
eller någon annan likör 

Montering
Lägg en tårtbotten i botten på springformen (jag lade ett runt bakplåtspapper i botten så är det lättare att flytta tårtan senare). Pensla botten med likörblandning.
Bred på  hälften av Ricottafyllningen och lägg på en ny botten, tryck till så att eventuell luft pressas ur. 
Pensla botten på nytt och lägg på nästa lager Ricottafyllning och avsluta med sista botten. Ställ tårtan kallt en stund. 
Kavla ut marsipanen med lite florsocker, måtta ut en rundel lika stor som tårtformen. Lägg på marsipanen. 

 
Glasyr & Topping
300 g florsocker
ca ½ dl vatten, ska vara precis så mkt vatten att det går att röra ihop glasyren till en enhetlig kräm

10 g kanderad frukt hel eller hackad
1 msk pistagenötter, hackad

Rör ihop sockret och vattnet i en kastrull, sätt på medelvärde, ta bort när första bubblan syns och glasera tårtan direkt, här behöver man vara snabb och ha en spatel förberedd. Jag råkade få min glasyr lite väl tjock. 
Dekorera med frukt och nötter. Här i Sverige är det lite svårt att få tag på kanderad hel frukt så det fick blir fruktblandningen istället. 
 
 
  
 
  
 
 
 


 
 
 
 




Idag gav jag mig även på att laga en Sparris och RäkRisotto som skulle efterlikna den gudomliga Risotto jag åt på Sicilien, men nej, jag blev inte alls nöjd, måste öva mer!  


Här är en bild på Cassatatårtan jag åt på Sicilien som inspierade mig att baka min tårta.  =)  

 

 
 

Kommentera här: