Pasta Mafioso & Fricadelle

 
Idag blev det en länge efterlängad rätt, men eftersom det har varit så soligt och fint ute har denna rätt fått vänta lite, men idag orkade jag inte vänta längre. =) Jag var nyligen på Sicilien och köpte då med med lite pasta så idag använde jag en av dem, denna sort hetta Mafalda och är som en bred tagliatelle med krusade kanter, ett trevligt alternativ till de vanliga sorterna man finner här hemma. Idag gjorde jag hemlagade frikadeller av kycklingfärs också. Annars brukar jag fuska och köpa små delikatessköttbullar smaksatta med soltorkade tomater. Maträtten fick bra omdöme av mannen och dottern och jag var också nöjd. Jag bara älskar att dränka in pastan med maaaaassor av tomatsås, så att det blir riktigt slafsigt och sedan riva på massa parmesan. Mums! Namnet på pastarätten kommer av att jag för något år sedan såg en ActionKomedi med maffiatema med Robert De Niro där det serverades en liknande pastarätt. 

Receptet ger ca 5 portioner

Frikadeller
450 g kycklingfärs
1 äggula
3/4 dl vispgrädde
1½ skiva rostat bröd
1 msk soltorkadetomaterkräm/pesto
en knapp tsk potatismjöl
½ msk lökgranulat (kan uteslutas, eller ersättas av lite finhackad stekt gul lök)
½ tsk salt
svartpeppar
 
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar
lite matolja

Sätt vatten med buljongtärningar på uppkokning på medelhög värme. 

Fintärna rostbrödet. 
Blanda ihop äggulan, grädden och rostbrödbitarna. Låt stå en stund och mosa sedan ihop detta till en homogen röra. Tillsätt soltorkadetomatkräm/pesto, potatismjöl, lökgranulat, svartpeppar och salt. Häll sedan ner kycklingfärsen och blanda ordentligt. 

Olja in ett fat. Rulla sedan små frikadeller och lägg dem på det oljade fatet. Fukta händerna med lite vatten emellanåt så går det lättare, eller spritsa ut små bollar med en sprits. 
Höj värmen på buljongen och när denna kokar, ös ner frikadellerna, alla samtidigt och låt koka i några minuter. 
Fiska upp frikadellerna och lägg på ett fat, spara buljongen i en separat kanna. 

 
Tomatsås
1 gul lök
smör till stekning
2 vitlöksklyftor
3 burkar krossade tomater, gärna märket Mutti
1 dl av köttbuljongen från frikadellerna
3/4 dl vitt vin
en näve färsk basilika
1 msk soltorkadetomaterkräm/pesto
1 3/4 grönsaksbuljongtärning
en knapp tsk strösocker
maizenaredning
lite olivolja

+ färsk parmesanost på bit
+ ca 400 g pasta av valfrisort, men gärna spaghetti, tagliatelle eller parpardelle tex

Finhacka den gula löken. Fräs upp smöret på medelvärme, tillsätt löken och fräs den gyllene. Tillsätt pressad vitlök mot slutet. Häll på 1 dl av köttbuljongen, vinet, finhackad basilika, soltorkadetomatkram/pesto,  buljongtärningarna samt sockret. Låt såsen puttra på medelvärme under lock, vakta värmen, såsen ska puttra, men inte stormkoka. Såsen ska koka ca 30 minuter. Börja koka pastavattnet under tiden och koka pastan enligt anvisning. 

När såsen kokat ca 30 min, gärna längre, ringla ner lite olivolja och red av med maizenaredning och häll därefter ner frikadellerna och låt koka ytterligare 5 minuter. Häll tomatåsen och frikadellerna över den nykokta pastan. Det ser ut att vara mycket sås, men det ska vara så. =) Skaka om kastrullen så att såsen sipprar ner ända ner i botten. 

Servera med riven parmesanost och en liten sallad. 
 
 
 
 
Att göra frikadeller är ganska enkelt och man slipper stå och steka alla köttbullar. Spara buljongen till tomatsåsen! 
 
Lite italiensk pasta köpt på Sicilien, sorten heter Mafalda. 
 
Löken fräses gyllengul och på slutet tillsätts pressad vitlök
 
en näve Basilika åker också i... 
 
 
 
Och så lite socker för att balansera syran något
 
I med frikadellerna när såsen har stått och puttrat på låg värme i drygt 30 min och såsen har retts av med lite Maizenaredning
 
Häll på all sås och frikadeller på pastan och skaka ner såsen ordenligt. 
 
Jag köpte ett billigt vin häromdagen och eftersom det var vad som fanns hemma använde jag denna i såsen och drack samma vin till maten. Vinet var faktiskt gott för en gångs skull, annars har jag svårt för vina viner. 

Kommentera här: