Jordgubbs & Cognacsglass

 
Idag behövde jag använda upp lite kondenserad mjölk som jag köpt. Jag köpte några smaksatta varianter för ett tag sedan, den ena var med Tiramisu och den andra med jordgubbssmak, så idag fick det bli en jordgubbsglass. Jag valde att tillsätta vispade äggvitor i min glass för en bättre konsistens samt att minska sötman något då glass på endast kondenserad mjölk och grädde lätt kan bli antingen för söt eller för fet. Att ha någon form av alkohol i eller något syrligt tar också bort överskott av sötma därför gjorde jag en jordgubbsrippel smaksatt med Cognac. Jag var lite sugen på att ha någon 10%-ig yogurt i också, men hade ingen hemma, så det kanske jag provar vid annat tillfälle. 

Denna gång fick det bli en halv omgång då jag tyvärr bara hade 2½ dl vispgrädde hemma. Glassen blev väldigt bra och påminde om Häagen-Dazs glass som är en av mina storfavoriter.  

Nästa gång gör jag glassen med 5 dl grädde och då ska jag testa kondenserade mjölken med Tiramisusmak. =) Får fundera på om jag ska köra på min Caramel Bailey's eller något annat, för någon alkohol måste jag ha =) 

Jordgubbsrippel

1 dl jordgubbar, jag använde egenodlade från frysen
2 msk glukossirap
1 msk socker (om jordgubbarna är syrliga)
1½-2 msk cognac
2 tsk vaniljsåspulver

Låt jordgubbarna tina, blanda sedan ihop alla ingredienser och mosa jordgubbarna med en sked eller liknande. Ställ rippeln kallt. 

Glassen
2,5 dl vispgrädde
½ burk kondenserad mjölk, vanlig går bra också, om man vill kan man ha lite vanilj som smaksättning då istället. 
2 äggvitor, hårt vispade

Vispa grädden nästan klar. Häll ner halva burken kondenserad mjölk. Ställ blandningen i frysen i samma bunke som du vispat i. Ta ut glassen efter ca 1 h och vispa upp så att iskristallerna fördelas med en elvisp. Ställ i frysen igen. När glassen börjar bli halvfast tillsättes hårt vispade äggvitor. Vispa lätt så att allt fördelar sig och frys igen. Upprepa vispningen då och då så mycket du vill. Jag vispade ca 4 gånger. När glassen är nästan helt fryst, varva glass och rippel i en glassbytta och frys sedan in helt. Det tog ca 6 timmar för min glass att bli helt klar. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Perfekt att grädda våfflor och frysa in och ta fram när man får oväntat besök eller bara när man är sugen på något gott. 
 
Våfflorna blir som nygräddade om man rostar dem i brödrosten. Receptet på dessa Belgiska våfflor kommer från ICA. I vanliga fall brukar jag använda smet med jäst som jäsmedel, men eftersom jag inte hade det hemma passade jag på att prova ett recept på bakpulver. Inser dock att jag behöver investera i ett bättre belgiskt järn eftersom detta tog 5 min per omgång våfflor. 
 

Kommentera här: