Varma Mackor i 3 smaker

 
Häromdagen gjorde jag Varma Mackor Jalapeño Cheese/Skinka/Tomat som blev suveränt goda, jag kunde inte släppa tankarna på dessa mackor så jag blev tvungen att göra lite fler och denna gång med lite olika smaker. Sambon och jag gillade Kyckling/Jalapeño Cheese bäst. Dessa påminner ganska mycket om friterade Jalapeño Cheesebitar eftersom smörgåsarna blir härligt krispiga på undersidan. Dottern gillade Soltorkade Tomater/Pesto bäst. Jag serverade mackorna delade på hälften med äppelklyftor och vindruvor som tillbehör. Fredagsmys. =) 


3 port
9 formfranskebröd
smörgåssmör
smör till plåten
ca 18 skivor hushållsost

Smöra plåten, jag kör smör på sprayflaska. 
Bred smör på smörgåsarna. Lägg på fyllningen, toppa med ost. 
Lägg in i 200 grader varm ugn ganska långt ner. Grädda tills mackorna börjar få lite färg. Håll koll på mackorna under, de ska få gyllene färg. Beroende på ugn får man ha mackorna högre upp eller längre ner. Ta ut mackorna och för över till ett galler för att svalna lite innan servering. 


Kyckling/Jalapeño Cheese
1/4 grillad kyckling, rensad och delad i småbitar
ca 3 msk Philadelphia Orginal
1 msk hackad inlagd jalapeño
svartpeppar

Fördela kycklingbitarna över smörgåsen, blanda Philadelphia med jalapeño och klicka ut och fördela lite slarvigt. Lägg på ost. 

Soltorkade tomater/Pesto
ca 2 msk pesto
3-4 soltorkade tomater
ca 3 msk Philadelphia

Peston breds på smöret, klipp tomaterna i små tunna bitar, fördela på peston, klicka ut Philadelphia och fördela ut lite slarvigt. Lägg på ost. 

Champinjonstuvning (nästa gång provar jag med färska champinjoner och lite grädde i stuvningen)
1 msk smör
1,3 msk mjöl
1 dl mjölk
½ burk champinjoner
svartpeppar
salt

Smält smöret, rör ner mjöl och sedan mjölken lite i taget. Smaka av med salt och peppar. Rör ner champinjonerna och låt stuvningen tjockna under omrörning. 

Lägg stuvningen på smörade smörgåsarna, peppra lite och lägg på ost. 
 
 
 
 
 
Mosa ut Philadelphian lite slarvigt...
 
Tips! Toppa gärna Kyckling/Jalapeño Cheesemackorna med krosade Cheese Nachochips. Mums!  
 
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

så gott

Kommentera här: