Snickerdoodles

 
 
När jag såg recept på dessa kakor bestämde jag mig direkt för att jag skulle testa dessa snarast möjligt och det ångrar jag inte! Passande nog och som en smygstart inför kanelbullens dag testade jag att göra lite Snickerdoodles med olika fyllningar. Jag gjorde några med kolagodisar, några med mandelkräm och så blev det någon med en kanelkärna. Alla blev goda på varsitt sätt, så jag kan inte bestämma mig för vilken som blev bäst. Ska tilläggas att kakorna blir något högre om man inte använder någon fyllning. De med kanelkärna blev också höga, till dessa tog jag ut en liten kula av kakdegen och blandade med lite kanelsocker och baka sedan in kulan i mitten. Dessa kakor blir lite småfrasiga i kanterna direkt efter gräddning och underbart mjuka inuti. Med lite flingsalt på toppen höjer man smaken ytterligare ett snäpp. Nästa gång provar jag att rulla några i kardeummasocker också. 
 
ca 20-24 kakor
 
Deg
230 g rumsvarmt smör 
3,6 dl socker
2 ägg
2 tsk citronsaft

6,6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
 
Att rulla kakdeg i
+ 3 msk socker
2 tsk kanel 

Valfritt till fyllning
Extra kanelsocker el.
Kolagodisar  och lite flingsalt att strö på toppen av kakorna el.
Mandelkräm
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa smör och socker, tillsätt äggen och sist citronsaften.
Blanda mjöl, bakpulver och salt. Blanda sedan ner smörsockersmeten och rör med en sked tills allt är enhetligt. Dela upp degen i ca 20-24 bitar. Om du vill fylla kakorna, dela bollen på mitten och lägg i fyllningen, lägg ihop och rulla till en kula igen. Jag fick ut 24 kakor. Då vägde varje degbit 41 gram. Blanda kanel och socker och rulla degbollarna i detta. Ställ de ganska långt ifrån varandra på en bakpapperklädd form. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter eller tills kakorna inte längre ser blöta ut uppe på. 

 
Mandelkrämen jag använde finns länge ner på sidan. 
 
 
 Smörkrämen blandas med de torra ingredienserna.
 
Degen blir väldigt fin och smidig.  
 
Kolagodisen behöver nog inte plattas till så här mycket, utan kan bara rullas om som de är.  
 
Om man vill använda mandelkrämen, så ställer man krämen i frysen en liten stund så att det går att rulla bollar av krämen, ställ dem i frysen igen till det är dags att fylla kakdegen. Här har jag även rullat mandelkrämen i kanelsocker, dock gjorde inte detta någon större skillnad i kakan. 
 
Deglocket läggs på och därefter rullar man degen jämn.
 
Degen rullas i kanelsocker... 
 
...och ställs på bakpapperklädd plåt. 
 
Kakorna inne i ugnen... 
 
 Kaka med kanelkärna.
 
 Kakor med mandelfyllning, mjuka och saftiga
 
Kaka med kolafyllning, om man omsluter godisen helt med deg så tränger inte kolan igenom, denna kaka ovan var den enda som släppte igenom lite kola, vilket kanske inte är helt fel heller?  Ser det inte gott ut? 
 
Ljummen nygräddad kaka. Kakorna kan ätas ljumma eller kalla, vill man ha lös fyllning äter man dem ljumma, alt micrar i någon sekund innan servering om de svalnat. Kakorna går utmärkt att frysa, så ladda med en stor sats som jag gjorde. =D
 
 
Mandelkräm
100 g florsocker 
140 g mandelmjöl 
100 gram tärnat smör, rumsvarmt
lite mandelextrakt eller en droppe bittermandelessens (var försiktigt med doseringen om du använder bittermandelessens)
1 stort ägg

Häll mandelmjöl, florsocker och det tärnade smöret i en skål. Arbeta ihop till en homogen massa med en sked. Vispa ner ägget.  

Kommentera här: