KanelbullePancakes

Postar om detta recept lagom till Kanelbullens Dag, ett bra tips att överraska med på morgonen.

Dagen till ära överraskade jag familjen med kanelbullepancakes till frukost. Senare på jobbet så bjöd chefen på riktiga kanelbullar och när jag kom hem doftade det fortfarande kanelbullar i köket. Jag tyckte det var lite underligt att doften dröjt sig kvar hela dagen från morgonen. När jag tittade lite närmare såg jag 3 plåtar stå på bänken med kökshanddukar ovanpå. Det visade sig att min fina och underbara dotter bakat kanelbullar för att överraska mamma tillbaka. Man blir varm i hela hjärtat. <3 Här är receptet på mina kanelbullepancakes. Jag förberedde kanelrippeln och Philadelphiaglasyren dagen innan på kvällen när barnen inte märkte något samt ställde fram de torra ingredienserna i en bunke med lock kvällen innan. 


Pancakes
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker
2½ dl mjölk
2 msk smält/flytande smör
1 ägg
smör till stekning, spraysmör är supersmidigt

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker i en skål. Vispa i mjölk, smör och till sist ägget. Låt smeten vila medan du gör rippeln och glasyren. 

Kanelrippel
40 g smält ljummet smör
0,6 dl malt farinsocker
1 tsk kanel

Blanda ingredienser till kanelrippeln, ställ eventuellt i frysen en stund så att ingredienserna går ihop. Häll i en spritspåse. Eventuellt blir det lite rippel över. 


Glasyr
1 msk smör
30 g Philadelphia
1½ dl florsocker
1 krm vaniljsocker

Värm ingredienserna till glasyren på svag värme tills allt smält. Får inte koka då blir glasyren inte lika ljus. 

Sätt på plattan på lite högre än medelvärme. Jag steker på en liten platta då man bara använder mittersta delen av stekpannan. Jag använder 2 mindre stekpannor som jag steker i parallellt så går det mycket snabbare. Sätt lite smör i stekpannan och häll på smet och låt det flyta ut. ca 6-7 cm är lagom, det flyter ut och blir kanske 10 cm. Spritsa ut kanelrippeln efter ca 1 minut och stek tills undersidan är klar, vänd och stek klart på andra sidan. Det kan blir lite sörjigt i stekpannan, så torka gärna av den med papper om det behövs, vill dock varna här för jag råkade få lite smält socker på fingret när jag gjorde detta och brände mig, så var försiktig. Servera pannkakorna ljumma och ringla över glasyren vid servering. Pärlsocker användes mest för att det såg festligare ut, men det kan man skippa. 

 

 
 
 
 
Här är en annan omgång jag gjorde några dagar senare, till dessa pankakor rostade jag även lite hackade pecannötter i stekpannan när jag stekt klart pannkakorna samt att vi hade Pancakes Syrap till dessa, helt magiskt gott. Jag gjorde dessa lite mindre och stekte 3 stycken åt gången i samma stekpanna istället vilket var väldigt smidigt. 
 

Kommentera här: