Citron&Vanilj Wienerlängd


Jag gillar kombinationen vanilj och citron. Brukar köpa Foxkolagodisar och de där vita vaniljsnöbollarna på lösvikt och äta dem ihop, så gott. Denna wienerlängd känns riktigt lyxig och annorlunda.  Man kan använda färdigköpt Lemon Curd om man vill, men jag gjorde min egen idag och köpte färdig smördeg istället då den är lite omständigare att göra. 



1 rulle färdig smördeg, jag använde ICAs färska.

5-6 msk Lemon Curd


Vaniljfyllning
115 g Philadelphia Naturell
½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skalet av ½ citron

Pensling
ägg + lite vatten 

Glasyr
1 dl florsocker
1 krm vaniljsocker
ca 2 tsk mjölk 
lite citronskal till garnering (valfritt)


Sätt ugnen på 200 grader eller 175 grader varmluft. 
Blanda ihop ingredienserna till vaniljfyllningen. 
Rulla ut wienerdegen, måtta ut var fyllningen ska ligga och sporra remsor enligt bilden längre ner. 
Bred på vaniljfyllning och klicka ut lemon curd och fördela denna jämt över vaniljfyllningen. 
Vik in kanterna på längden enligt bilden. Vik ihop längden med remsorna växelvis mot mitten, klipp bort deg som blir i vägen. Se till att vika upp degflikarna ordentligt så att det inte blir kvar glipor nertill mot plåten så att fyllningen kan flyta ut. 

Grädda mitt i ugnen, jag värmde jag körde varmluft 175 grader i ca 30 min. Låt svalna. 
Rör ihop ingredienserna till glasyren. Ringla över längden, strössla över citronskal om så önskas. 

 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: