JulChurros

Häromdagen köpte jag på mig massa saffran på erbjudande. Fick direkt massa idéer på vad jag skulle fixa, en av idéerna kommer här. Egentligen var tanken att jag skulle göra en Philadelphiakräm med en lingonrippel som tillbehör, men fick ge upp idén när min ICA-butik hade tomt på Philadelphia Orginal alla 3 gånger jag varit dit och kollat denna veckan. Istället blev det en vit chokladsås och en mandelrussinkräm. Den vita chokladsåsen passade inte till tycker jag då den tog över smaken för mycket. Churrosen blev goda som vanligt, så där härligt frasiga. Tips! Servera i små kaffefilter som placeras i en kopp. 

3 dl vatten
2 msk smör
2 tsk socker
½ tsk salt
1 påse a 0,5 g saffran
2,5 dl mjöl
2 ägg

matolja till fritering
socker att rulla churrosen i


Häll vatten, smör, socker, salt och safrran i en liten kastrull. Koka upp vattnet. Rör i mjölet, rör tills degen släpper kanterna. Låt svalna en stund. Rör i äggen och vispa med elvisp till allt blir en enhetlig smet. 

Pressa ut ca 10 cm långa churros med en kakpress eller handsprits på ett smörpapper, tänk på att degen blir ganska hård. Ett knep när man spritsar ut med vanlig sprits är att vrida spritsen medan man pressar, precis som man vrider ur ett blött plagg. Om påsen du använder är vek, kan man linda en lätt fuktig kökshandduk runt spritspåsen.
Värm matolja eller frityrolja till 170 grader. Lägg ner ca 10 churros i sänder. Snurra de medan de friteras med en gaffel. Tag upp churrosarna med en hålslev och rulla lätt i socker. 

Servera med valfritt tillbehör.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: