Kanelbullestolle

 
Detta är ett nytt experiment. Älskar stollen och kanelbullar så jag tänkte kominera dessa i en kaka.  Dessvärre blev mitt  första experiment inte helt lyckat, dels för att jag missade att ha kanelmarsipanen utkavlad innan jag kavlade ut vetedegen, dessutom hade jag degrester kvar på bänken som gjorde att degplattan fastnade i bänken och eftersom degen hann börja jäsa på bänken blev degen skör vid ihoprullningen. Detta gjorde att degen sprack vid gräddning. Dessutom hade jag för hög temperatur i ugnen första 20 minutrarna vilket gjorde att degskorpan lyfte för fort och gav ett stort hål. Nästa gång har jag nog marsipan i mitten bara och kanelfyllningen från detta recept http://marydane.blogg.se/2016/january/kanelbullekaka-pa-riktigt-2.html. Denna kaka blev däremot mycket godare än den blev snygg. Smakar som en blandning mellan kanelbulle, wienerbröd och strudel, fast utan äpplen. Sonen tyckte att den smakade kolaaktigt också. 


Planen var att min stolle skulle se ut som bilden ovan. Bilden är lånad på nätet, vet dessvärre inte var, hittade den inte när jag letade igen. Har editerat bilden då den hade en enkel spiral av kanel från början och inte marsipanfyllning i mitten. Får baka om denna någon gång. I vanliga fall brukar jag inte knåda stolledegen, men det gjorde jag denna gång, nästa gång gör jag annorlunda. 
 

receptet ger 1 lyxstolle

1 dl mjölk
½ dl socker
1 krm salt
½ pkt jäst för söt deg
1,5 dl manitoba cream /vetemjöl special
1 vispat ägg
100 g rumstempererat smör
1 msk vaniljsocker
3 dl manitoba cream mjöl /vetemjöl special


Marsipanfyllning:
280 g mandelmassa 
15 g smör
0,4 dl vatten
0,4 dl mjöl
2,5 dl florsocker
ev. någon droppe bittermandelolja 

Till kanelmarsipanen:
resterande 3/4 marsipan, se instruktioner längre ner
+ ca 1 msk kanel
25 g rumstempererat smör

Glasyr:
ca 20 g smält smör
ca 1/4 dl florsocker
1 krm vaniljsocker

Koka upp mjölken med sockret och saltet. Ställ åt sidan och låt svalna. Lös under tiden upp jästen i vattnet. När mjölken är fingervarm hälles denna över jästen. Rör om och tillsätt 1,5 dl av mjölet. Låt smeten vila under bakduk i 30 min.

Under tiden: Smält smöret till marsipanen i en kastrull och tillsätt vattnet och mjölet. Rör om tills "degbollen" släpper kanterna. Riv mandelmassan och häll på florsockret och "degbollen". Blanda ev. i lite bittermandelolja och tillsätt kanel.

När fördegen jäst klart: Tillsätt vispat ägg, det mjuka smöret och vaniljsockret. Rör om och tillsätt mjöl tills degen blir smidig. Jäs i bakbunke 1 h. 

Tag ut 1/4 av marsipanen och rulla till en lång rulle på ca 27 cm. Halvera rullen på längden. Blanda resterande marsipan med kanelen och 25 g smör. Kavla sedan ut marsipanen mellan plastfolie till en rektangel på ca 17x27 cm. Använd florsocker på ytan för att kavlen inte ska fastna. 

Kavla sedan ut degen på mjölat bakbord till en rektangel på ca 20x30 cm. Lägg på maripanrullarna längst med kanten på varje långsida. Lägg därefter på kanelmarsipanen och rulla ihop från båda långsidorna till en stolle. Jäs 1 h. Sätt in plåten mitt i ugnen i 250 grader varm ugn sänk värmen direkt till 175 grader. Grädda i ca 40 min. Tiden är ungefärlig och ev kan man behöva lägga över en bit folie mot slutet. Om man använder digital stektermometer kan man ta ut stollen när temperaturen nått 97 grader. 

Lägg stollen på galler och låt svalna. Pensla det smälta smöret över stollen och pudra därefter florsocker blandat med lite vaniljsocker över.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: