Brownie med kripsig glasyr


Idag provade jag en ny glasyr till mitt favoritrecept av Brownie. Jag gjorde en glasyr till där man rör ner Rice Krispies och pecannötter. Jag hade några ploppgodisar som jag också smälte ner i glasyren denna gång. Nästa gång kanske jag använder bara ljus choklad i ganachén då jag tror att den går bra ihop med Rice Krispies och mindre grädde också, eftersom denna ganaché blev något för lös och mjukade upp Rice Krispisarna efter en stund. 

Brownies (ca 20 bitar)
200 g margarin eller smör
200 g ICA Mörk Block
1 1/2 dl valnötskärnor 
4 ägg
4 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 krm salt
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Kolasås (valfritt, jag använde en väldigt aromatisk kolasås från Monin), detta kan skippas. 


Chokladganaché
1 dl vispgrädde
50 g mörk choklad, hackad
90 g ljus choklad, hackad
20 g Rice Krispies
+ 100 g Pecannötter

Börja med glasyren. Häll ner grädde och hackad choklad i en kastrull. Värm på svag värme och rör tills all choklad har löst sig. Ställ åt sidan att svalna. 

Värm ugnen till 175 grader.

Hacka pecannötterna lätt och sätt i en ugnform och rosta dem en stund tills de fått en gyllengul färg. Passa nötterna noga så att de inte bränns vid, det kan gå väldigt fort. 

Smält matfettet i en kastrull, eller i en skål i mikrovågsugn på full effekt (max 800 W) i ca 1 minut. Bryt ICA Mörk Block i bitar och blanda ner i det smälta matfettet. Rör om tills chokladen smält. Hacka valnötskärnorna. Vispa ägg, socker, vanillinsocker och salt poröst, gärna med elvisp. Blanda vetemjöl och bakpulver. Rör ner vetemjöl och bakpulver, matfetts- och chokladblandningen i äggsmeten och blanda samman. Häll smeten i en smord form ca 20x30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Känn med en sticka om kakan är klar, stickan ska precis vara torr. Häll på kolasås och ställ kallt en stund. 

Rör ihop ganachén med Rise Krispies och bred ut över brownien. 

 








Kommentera här: