Lyxig Räktårta

 
Denna tårta är väldigt god och passar bra både till påsk, midsommar eller julbordet om man vill det. Fyllningen består av en Skagenröra och ägg. Jag fick smaka en liknande tårta med lax- och äggfyllning på kavringsbotten för något år sedan när grannarna kom över på besök. Detta receptet är en räkvariant istället och inspiration är hämtad från http://www.jennysmatblogg.nu/2014/04/10/rakcheesecake/ men jag har lagt till ägg i fyllningen och ändrat lite andra småsaker. 

Botten
155 g Kavring (Pågens är god tycker jag)
63 g smält smör

Fyllning
500 g stora räkor med skal, eller en burk Stora räkor i lag (420 g varav 240 g avrunnen vikt) separera ca 12 räkor tas ut senare till dekoration.
2 kokta ägg (jag kokar dem precis fasta, dvs inte så att gulan blir torr)
½ röd lök
(1-2 tsk  Löjrom eller finkornig röd Rom + eventuell mer till dekoration) Valfritt! 
150 g Philadelphia Naturell
1,1 dl Creme Fraiche
1½ msk majonäs
2 gelatinblad
2 msk dill, hackad
½-1 msk färskpressad citron
en liten nypa salt 
lite vitpeppar

Dekoration
2 ägg till dekoration
12 räkor eller så mkt du önskar
(lite Löjrom/finkornig Rom)
några dillkvistar
 
Ta ur räkorna ur frysen, men spara minst 12 st till dekoration, dessa tas fram så att de hinner tina i anslutning till serveringen/dekoration.

Koka äggen till fyllningen. Jag lägger ner äggen i kallt vatten och låter dem koka i ca 5 minuter, därefter ställer jag ner kastrullen i diskon, slår på ½ dl kallt vatten och låter dem efterdra i typ 3 min, häller på mer kallt vatten så att vattnet blir ljummet och låter dem efterdra några minuter till. Därefter spolar jag dem i kallt vatten. Innan skalning häller jag på ljummet vatten och knäcker äggen och låter dem ligga i ljumma vattnet någon minut innan jag skalar äggen.

Smält smöret. 
Dela Kavringskivorna i mindre bitar och mixa ihop i en matberedare. Tillsätt det smälta smöret. 
Tryck ut smulorna i en springform. Pressa ihop fyllningen med en sked så att botten blir slät och fin. (19 cm är lagom, tar du en större behövs troligen lite mer Kavringbotten)

Skala räkorna till fyllningen när de tinat och dela dem sedan i mindre bitar. 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. 
Finhacka rödlöken.
Hacka äggen i mindre bitar. 
Hacka dillen. 
Rör Philadelphian mjuk och tillsätt Creme Fraichen. 
Rör ner hackade räkor, ägg, hackad dill, citronsaft och smaka av med salt och peppar. 
 
Krama ur gelatinbladen och häll i en kastrull, smält på svag värme. 
Häll ner det smälta gelatinet i en tunn stråle i skagenfyllningen under omrörning. (Här är det bra om man är 2, en som rör och en som häller)
Häll fyllningen på Kavringbotten och ställ kallt i några timmar. 
 
Dekorera tårtan innan servering med räkorna, äggbitar och dillkvistar, samt rom om man gillar det. 
 
 
 
 
I senaste tårtan skippade jag löjrommen då inte alla gillar det.  Tårtan innan dekoration. Hann tyvärr inte ta någon bild på den dekorerade tårtan. 

Kommentera här: