Bas till Tårtfyllning


 
Denna kräm testade jag idag. Det är en neutral kräm som påminner om vaniljkräm fast utan vanilj. Samtidigt är det en lightvariant av smörkräm, om man inte gillar den vanliga smörkrämen. Jag har provat att göra egen vaniljkräm, men har haft väldigt svårt för den äggiga smak den får, men denna kräm blev annorlunda. Den passar perfekt att smaksätta med tex vaniljpulver eller espressopulver. Jag använde espressopulver. När man smaksätter med vanilj påminner krämen om vit chokladkräm, det tyckte min son när han provade iallafall och jag kunde bara hålla med. Denna ska jag göra nästa gång jag gör egen vaniljkräm/sås. 


3 äggulor
¾ dl strösocker
50 g smör
2 dl mjölk
1 msk vetemjöl, jag använde glutenfritt mjöl, men krämen blev inte tillräckligt fast, så jag fick reda av med Maizena efteråt. Så man kanske bör ta mer mjöl också. Får testa nästa gång. 

Blanda äggulor, mjöl och socker i en tjockbottnad kastrull. Häll på hälften av mjölken och rör om. Häll på andra hälften och rör igen, koka sedan upp långsamt och rör hela tiden tills krämen är len och har tjocknat. 





Kommentera här: