Nutellafyllda cookies

 
Jag har provade att baka nutellafyllda cookies 2 gånger. I provbakning 1 som är bilden ovan, tror jag att jag tog för lite socker och tog även för lite nutella i kakorna. Dessa kakor blev ganska smaklösa och blev inte så där sega och härliga. Receptet nedan från provbakning 2 blev mycket bättre och de blir så där härligt sega och lite knapriga i kanterna.  Ska nog prova att baka dessa igen med choklad och farinsocker i degen. 
 
150 g smör
2 dl vitt socker
1 litet ägg
en knivsudd salt
½ krm vaniljsocker
ca 3 dl vetemjöl
½ krm bakpulver
 
Nutella 
lite flingsalt
chokladknappar om man vill eller choklad till dekoration
 
Skopa upp knappa matskedar med Nutella på ett bakplåtspapper, platta till något så att klickarna blir runda och inte toppiga och ställ i frysen. Ca 12-14 bör räcka.
 
Vispa smöret mjuk med sockret. Tillsätt ägget och vispa till en jämn smet. Tillsätt salt, vanilj och mjölet blandat med lite bakpulver. Rör sist ner chokladknappar om du vill ha det och rör om tills det är jämt fördelat. Låt degen stå kallt en stund.
 
Rulla en lång stång på mjölat bakbord. Dela i 1½ cm tjocka skivor. Platta till varje skiva så de blir ungefär 5 mm tjocka. Lägg på en medaljong med Nutella och platta ut en skiva deg och kläm åt runtom, så att allt Nutellan är täckt ordentligt. Det gör inget att kakorna är höga, de flyter ut i ugnen. Grädda mitt i ugnen i 160-170 grader tills kakorna fått lite färg på kanterna. Strö på lite flingsalt på varje kaka när de tas ut ur ugnen. Om man inte har chokladknappar i kakorna kan man smälta lite blockchoklad och ringla på istället. 


 
 
 
 
 
 
Platta ut degen och lägg på en klick fryst nutella. Jag tog en tsk i provbakningen 1, men det blev för lite i förhållande till kakorna. I provbakning 2 tog jag en knapp msk och nutellan täckte nästan hela degbiten som jag dessutom plattade ut ganska tunt. Platta ut en likadan degbit och lägg som ett lock ovanpå och tryck till runt kanterna. 
 
 
 
 
 
 Detta var kakorna för Provbakning 1, de blev lite mer sockerkaksaktiga och inte alls lika goda. 
 

Kommentera här: