Saffransgrottor


För ett tag sedan såg jag en bild på hallongrottor som någon hade bakat och man hade använt en citruspress för att göra hålen i kakorna. Jag blev så imponerad av resultatet att jag började leta en citruspress i varje affär jag gick in i. Till slut och när jag nästan hade gett upp dök det upp en framför näsan på mig när jag av en slump hamnade i Leilas kökstillbehörsbutik. Så jag gick hem och funderade lite och eftersom det snart är första advent så tog jag ett av mina recept på blåbärsgrottor och gjorde om till saffransgrottor. Nästa gång kommer jag nog att byta ut sylten mot lingon och hallon istället då jag saknade en syrlig brytning. Jag valde att använda hälfen smör och hälften margarin för att inte få en för dominant smörsmak. Resultatet blev riktigt bra. 

100 g rumsvarmt smör
100 g rumsvarmt margarin
1 dl strösocker
knappt 4,5 dl vetemjöl
0,5 g saffran
gul pulverfärg eller hushållsfärg
1 dl sylt, tex lingon eller hallon

+
florsocker
 
Sätt ugnen på 200°.
Vispa smör och socker vitt och poröst med elvisp. Tillsätt mjölet och saffran + pulverfärg och vispa till en smulig deg. Knåda ihop degen med händerna och vänd upp den på en lätt mjölad arbetsbänk. 
Dela degen i två bitar och rulla varje bit till en ca 4 cm tjock rulle. Skär rullarna i 8 bitar ca 3 cm tjocka. Lägg bitarna med snittytan upp i bullpappersformar ställda på i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt. Tryck ett lagom brett hål i varje och fyll med sylt. Om man gör hålet med en citruspress får man ett fint stjärnmönster.  
Grädda kakorna mitt i ugnen ca 15 min. Låt kakorna kallna på ett galler.
Pudra över florsocker om så önskas. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: