Caramel Cheesecake 2

 
Jag åt en megagod Caramel Cheesecake på Espresso House för ett tag sedan. Jag har försökt att återskapa den 2 gånger. Denna gång börjar jag närma mig smakerna. Men är ändå inte helt nöjd, så det blir nog en omgång till. I denna blev kaffesmaken för dominant och chokladbotten något besk. Har editerat receptet här till de nya måtten jag tänkte prova.
Börja med att göra i ordning Caramel Saucen, den behöver få svalna en stund. Det går bra att göra iordning såsen dagen innan också. 
 
Salted Caramel Sauce: 
1½ dl vispgrädde
1 2/3 dl farinsocker
2 msk smör
en liten nypa salt
1 krm vaniljsocker
 
Häll ingredienserna till såsen i en kastrull. Koka upp tills allt socker har löst sig. Låt såsen svalna i någon timme.
 
Botten
75 g smör
3,5 msk farinsocker
ca 1,2 dl vetemjöl
1½ msk kakao (2 msk innan)
1 knivsudd salt
 
Hacka smöret och blanda ner övriga ingredienser. Blanda ihop till kladdiga smulor. Häll i botten av en 19 cm form. Eventuellt blir det någon msk smulor över. Tryck ut smulorna med en sked. Gräddda i 175 grader tills botten börjar bli torr, ca 15 min? 
 
Fyllning
300 g Philadelphiaost
ca 2 dl salted caramel sauce
½ portion kaffe från en snabbekaffe portionsförpackning (2/3 portion innan)
2 mellanstora ägg
1 tsk vaniljsocker (glömde vanilj innan)
 
Rör osten mjuk, tillsätt ägg ett i taget och rör om, tillsätt kolasåsen och kaffepulvret samt vaniljsockret. Blanda tills allt löst sig, men vispa inte hårt!
 
Häll smeten på chokladbotten, grädda i 125 grader tills ostmassan stannat, den ska vara lätt fladdrig i mitten. Låt cheesecaken svalna helt och ringla över kolasås. Servera med en klick nyvispad grädde. På bilden jag har haft grädde ovanpå och dekorerat med kolasås som blev över. Jag hade lite Strohrom i kolasåsen till toppingen som fick en Butterscotchaktig smak, vilket var trevligt. 
 
1 Anonym:

skriven

Hej! Om jag ska baka esspeso house karamell chees cake vilket recept ska jag använda för att få närmaste smaken ??

Svar: Hej, har provat några olika varianter, men har inte varit 100 % nöjd med något av recepten än, men då försöker jag komma så nära orginalet som möjligt. Detta är en summering av mina tidigare tester samt det recept jag tänkte göra nästa gång. http://marydane.blogg.se/2015/november/nasta-caramel-cheesecake-att-prova.html

mvh Maria
Mary Dane

Kommentera här: