Punchrulleglasstårta

 
 
Denna tårta improviserade jag ihop jag när min dotter fyllde 12 år. Hela familjen gillar Delicatos dammsugare och Triumpglass hade nyligen kommit med en Delicatoglass i 2 olika smaker, en med chokladboll och den andra med dammsugare. Jag testade båda men blev inte imponerad. Dammsugarglassen smakade inte delicatodammsugare alls, så jag bestämde mig för att göra min egna variant och i glasstårteformat. Detta recept är anpassat för en springform på 15 cm och blir en liten hög tårta. Denna tårta behöver dock lite förbättring, den blir väääldigt söt, så man kan bara ta en pytteliten bit. Med lite Bailey's på blev det bättre, sprit bryter bort en del av sötman. Får fundera lite hur man kan göra tårtan mindre söt. När man använder frukt i tårtor kan de hjälpa till att ta bort sötman genom dess syra, men i chokladtårtor är det svårare. Nästa gång tar jag mindre chokladkräm och tunnare skivor av punchrullarna i allafall. Kanske gör en egen glass också med Philadelphia som innehåller lite syra. 


Fudgekräm
3 msk smör
2 msk ljus sirap
2 msk vit sirap
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Bottnar
2 stora ägg
1,5 dl strösocker
0,75 dl kakao
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
knappt 1,75 dl vetemjöl

Fyllning
10 dammsugare från Delicato
2 pkt GB gräddglass 0,5 l, tex krossad choklad
Fudgesås, se nedan... 


Lägg alla ingredienser till Fudgekrämen i en skål. Micra i några sekunder och rör om tills allt löst upp sig. Ställ kallt, gärna i frysen en stund. 
 
Sätt ugnen på 250 grader. 
Rita 3 cirklar på ett bakplåtspapper efter formen som ska användas. Jag använde en rund form på 15 cm. Vänd pappret med den ritade sidan ner och lägg på en plåt. 
Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Vispa ner sirapen. Blanda ihop mjöl, kakao och bakpulver och rör ner i smeten och vispa tills smeten är slät. Spritsa ut smeten innanför cirklarna. Sätt in mitt i ugnen. Sänk samtidigt värmen till 125 grader. Grädda klart bottnarna. Ta ut och låt svalna. Skär sedan ut cirklarna så att de passar i den runda formen. 

Lägg ett runt bakplåtspapper i botten av formen samt ett annat runt kanterna. Lägg ner första botten och bred ett lager Fudgekräm på. Ställ i frysen en stund. Lägg sedan på tunnt skivade dammsugare och ställ i frysen en stund till. Lägg på ett lager glass och en ny tårtbotten och ställ i frysen igen. Upprepa föregående steg och lägg på sista tårtbotten. Dekorera med skivor av glass och några punchrullebitar. 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: