Lyxig julgröt med kanel, citron & vanilj

 
Denna gröt är jag uppvuxen med. Den kokas på fet mjölk och grädde och smaksätts med kanel, vanilj och citronskal. Den serveras kall tillsammans med ovispad vispgrädde istället för mjölk och lite kanel. Sjukt god och mina barn älskar den lika mkt som jag alltid gjort. 

2 1/3 dl vispgrädde
3 dl grötris
2 l standardmjölk 3%
4-5 kanelstänger
skalet av en citron,(använd gärna en potatiskalare så att skalet kan plockas upp ur gröten vid servering. Ta inte med det vita på skalet då det ger en beska)
1 1/3 dl socker
2 tsk vanillapulver
 
Häll alla ingredienser i en ganska tjockbottnad kastrull. Koka upp långsamt och rör runt i botten så att riset inte fastnar. Sänk värmen till ganska låg så att det knappt kokar, rör om då och då i botten. Smaka av riset, när det är mjukt ta bort från värmen och låt svalna. Gröten kommer vara ganska lös fortfarande, den fortsätter att svälla och blir fastare sedan. Låt gröten stå kallt i ett par timmar eller till nästa dag och servera med en skvätt ovispad grädde och lite kanel. 
 
 



På denna bild är gröten fortfarande lite ljummen och lite lös, dagen efter när gröten blivit helt kall blev den perfekt. 
 
 
 
Här har jag gjort ett litet bjudfat inför besök hos lilla farmor på ålderdomshemmet. Har ju henne att tacka för de flesta av de mattraditioner jag har. Högst upp till vänster en liten MiniPanettone, en italiensk traditionell julkaka som äts i min farmor hemland också. Några portioner av dessertgröten samt en Alfajor med Pepparkaka. 
1 Sandra Rosén Dahlgren:

skriven

Men sluta, va sött du har i köket, Älskar! Kul med variation på gröten :)!

Svar: Tack snälla. Ja, denna gröt är som en riktig dessert och går egentligen inte att jämföra med vanlig gröt. =)
Mary Dane

Kommentera här: