Laktos- och Koffeinfri Caramel Frappé

 
En grej som jag är barnsligt förtjust i är MC Donald's Caramel Frappé. Problemet är att jag inte kan dricka den sent på eftermiddagen eftersom den innehåller kaffe. Dessutom är jag lite känslig för mycket laktos. Så här har jag gjort en egen Frappé hemma istället. Kaffet och lite grann av mjölken fryser jag in i iskuber dagen innan. Vill man ha den unika smaken som frappen på MC Donald's har behöver man få tag på Moninprodukterna som nämns nedan, men det går självklart att använda andra alternativ. 
 
 
ca 1 dl laktosfri mjölk (iskuber)
ca 1,3 dl starkt koffeinfritt kaffe (iskuber)
ca 1,3 dl laktosfri mjölk
ca 4 msk laktosfri vaniljglass
ca 2 msk Caramel Sirap från Monin eller efter smak

Till Topping 
Caramel Sauce från Monin 
 
Jag tog 8 bitar kaffe och 6 bitar mjölk och körde genom en iskross. Sedan lade jag ner dem tillsammans med glass, mjölk och Caramelsirap och mixade och hällde upp på ett glas och toppade med min favoritkolasås från Monin, bild längre ner på flaskan...
 
 
 

.
 
Denna sås är god att toppa cheesecakes med också, smakar då precis som Espresso House Caramel Cheesecake, de använder samma Caramel Sauce.

Kommentera här: