Rom-Russindessert

 
Denna kaka blev till när jag hade en gräddfil i kylen som behövde användas. Jag tänkte mig en blandning mellan en cheesecake och en saftig sockerkaka. Och precis så blev den.
Till kakan gör jag Rom-Russin med Stroh-rom som har den perfekta Rom-Russinaromen. Russinen läggs i rom någon dag innan, gärna 3 dagar innan. Denna kaka blev väldigt lik mitt recept som jag har på brödpudding. 
 
150 g smält smör, avsvalnat
1 dl mjölk
200 g vit choklad, hackad
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl socker
3 dl gräddfil
2 dl vetemjöl
lite citronskal om man vill 
 
1 dl russin
Rom så att det knappt täcker russinen
lite vit sirap eller socker
en knivsudd vaniljsocker 
 
Någon dag innan: Lägg russin i en kopp. Pressa ihop dem med en sked och häll på rom och ca ½ tsk vit sirap och lite vaniljsocker. Pressa ihop russinen igen och sätt plastfolie över. Spänn gärna över en gummisnodd så att det blir tätt. 
 
Smält smöret och låt svalna.
Värm mjölken och lägg ner den hackade chokladen. Tillsätt vaniljsockret. Rör på om på svag värme tills allt löst sig. Låt svalna. 
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt gräddfilen, mjölkchokladblandningen, mjöl samt det smälta smöret. Vispa och häll sedan i en smord bakpappersklädd form på ca 30x30 cm. 
 
Grädda mitt i ugnen på 150 grader tills provstickan känns torr. 
 
Servera kakan ljummen med Rom-Russin. 
 
 

Kommentera här: