Arraksbollar

 
 
Jag gick in på Coop i Huddinge Centrum en dag och köpte med mig några arraksbollar från deras kondis. När jag smakade på dem höll jag på att dö. Inte i närheten av några andra arraksbollar jag ätit förr. De var mjuka och lena, bakade av kaksmulor och ingen havregryn. Arrakssmaken var väldigt framträdande och spritstyrkan fick mig tom att småhosta. Inga barnvänliga bollar inte, men sjukt goda.


Efter att jag smakat Arraksbollarna blev jag besatt av dem. Köpte dem några gånger på Coops Bageri i Farsta, men blev missnöjd nästan varje gång. De fick inte till dem riktigt då de varierar måtten från gång till gång. Så jag frågade personalen om jag fick köpa lite av deras sprit de använder. De förnekade dock att någon sprit användes och förklarade att de hade slutat med riktigt sprit för massor år sedan för att bagarna inte skulle dricka upp den själva. Jag fick i alla fall köpa lite av deras essens och hann också läsa på flaskan vilka som var producenter och kollade efteråt upp innehållsdeklarationen och det visade sig att jag hade rätt. Essensen innehöll Etylalkohol vilket är samma sak som etanol.  

Jag gick hem och bakade mina egna arraksbollar. I receptet nedan använder jag dock en annan essens som är mer koncenterad samt mycket stark sprit att smaksätta fyllningen med. Anledningen till att jag valt så stark sprit är att fyllningen blir för lös om man skulle ta en sprit som är svagare. Man kan även torka ut sockerkakssmulorna i ugnen, då finns möjlighet att tillsätta större mängd vätska, dvs svagare spritsort. Har man inte arraksessens går det tex bra med Stroh-rom som är mycket aromatisk och perfekt till bakning. Bollarna på bilden är smaksatta med en rom från Madagaskar, då en vän som gillar rom hade beställt dem. 

 

receptet ger ca 40 arraksbollar i medelstorlek
 

Fyllning: 

1 pkt Kungsörnen Chokladsockerkaka-mix
1-2 msk kakao
60 g rumstempererat smör
200 g riven mandelmassa
1½ tsk vaniljsocker
½ tsk arraksessens från essensfabriken 
3 msk 96 % sprit (köpt utomlands) eller vanlig sprit

175 g mörk blockchoklad
1-2 påsar chokladströssel
 
Gör en rulltårtsbotten med Chokladmixen från Kungsörnen. Låt den gå längre än vanligt, då fyllnignen annars blir för lös. Smula ner sockerkakan i en matberedare med smöret, kakao, riven mandelmassa, arrak och vaniljsocker. Tillsätt lite sprit i taget tills smeten är halvfast, den blir mer fast i kylen efteråt. Förvara fyllningen i kylskåpet i några timmar. 

Ta fram fyllningen och dela i i lika stora bitar, forma till bollar och ställ på en tallrik i frysen i några minuter. Då fäster chokladen och strösslet snabbt. 

Smält under tiden den mörka blockchokladen över vattenbad, låt den stå kvar ovanpå vattenbadet på ett underlägg. Rulla en boll i taget med hjälp av 2 gafflar. Lägg över i strössel och rulla dem så att hela bollen blir täckt. Detta kan man behöva vara personer på. En som doppar i choklad och en som rullar i strössel. Lägg de strösslade bollarna på ett bakplåtspapper. Ställ in i kylen. Jag brukar lägga bollarna i fryspåsar och vakumförpacka och därefter frysa in. Då bevaras alkoholen bäst. 

 

 
Rommen som användes i bollarna på bilden. 
 
 
 

 

Kommentera här: