Jellogodis

 
 
Detta recept är ett test som jag har velat göra länge efter att jag såg roliga bilder på "broken glass jello" på en amerikansk sida. Min sambo har alltid gillat sånna där randiga marmeladstänger med socker på, så jag tänkte att det kunde vara kul att testa. Ser ju så häftigt ut! Konsistensen på dessa blev lite sladdrig vilket jag inte gillar, kanske behövs lite mer socker i gelén. Sockret smälte dessutom bort nästan direkt. =(  Gillar inte heller att kondenserad mjölk i då jag tänker mig att det är färskvara när den är tillagad? Funderar på att göra en variant med italiensk maräng med lite vanilj som man inte vispar hård med gelatin i så den blir flytande och går att hälla altenativt en Mums Mumsfyllning med lite mer gelatin samt att göra en jordgubbsgelé av frysta jordgubbar istället för jellon att få lite struktur. 
 
1 burk kondenserad sötad mjölk
2,5 dl vatten
6 blad gelatin 
 
jello körsbärssmak eller hallon
halva mändgen vatten mot vad förpackningen säger
 
socker
lite vaniljsocker
 
Värm kondenserad mjölk med vatten. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten och rör ner dem en i taget i mjölkblandningen. 
 
Häll ett tunnt lager ca 3 mm i en form på 20 x 30 cm. Ställ kallt. Under tiden, gör iordning frukgelén enligt anvisning på förpackningen, men ta halva mängden vatten. Med den sorten jag använde blev det totalt 5 dl vatten. När gelévattnet svalnat lite hälls den över den stelnade mjölkgelén. Låt stelna igen och upprepa tills gelén är slut. Ställ kallt över natten och skär sedan i mindre kuber. 
 
Låt gelékuberna torka en stund och rulla dem sedan i socker smaksatt med lite vaniljsocker. 
 
 
 


 
 
 
 
 

Kommentera här: