Tarte Tatin

                             
 
En Tarte Tatin är underbart god och ganska enkel att göra. Pajdegen måste göras på smör för att få den smörkolaknäckiga tonen som karakteriserar desserten. I orginalrecepet använder man smördeg, men jag gillar mördegen lite bättre. Storleken på äppelbitarna varierar i olika recept, likaså mängden äpplen. Vissa använder äppelhalvor eller kvartsbitar. Jag har här valt att ha halvtjocka klyftor i ett lager, då jag tycker att det blir lite delikatare. På detta sätt blir även tarten ganska söt, därför passar Granny Smith-äpplen bra. Om man däremot har tjockare lager med äppelbitar kan Granny Smith-äpplen bli lite för syrligt, då kan det vara bättre att välja ett rött fast, men syrligt äpple. 
  
En Tarte Tatin kan serveras med grädde, glass eller utan tillbehör. På bilden ovan har jag inte tillagat karamellen så länge, därför är den ganska ljus. Vissa gillar karamellen mer bränd. Tarte Tatin tycker jag är svår att få snygg, så bilden blev tyvärr inte snyggare än så här. =/ 
 
 
100 g smör, rumstempererat
3 dl vetemjöl
1 ägg
3/4 dl socker
  
4 syrliga äpplen, jag använde Granny Smith
75 g smör
2 dl socker
 
Hacka ihop smöret och mjölet med en kniv. Tillsätt socker och ägg. Arbeta raskt ihop till en deg och ställ den kallt i minst 30 minuter. 
 
Skala och klyfta äpplena. 
Smält smöret i en gjutjärnspanna, häll på socker och låt detta smälta ihop till en gyllenbrun färg. Placera äppelbitarna tätt ovanpå i ett fint mönster. Låt stå en stund. Tex under tiden som man äter middag. =) 
Kavla ut pajdegen till ett lock. Lägg det över äpplena. Nagga degen med en gaffel. Grädda färdigt i nedre delen av ugnen i 225-200 grader i ca 30 minuter. Vänd upp tarten på en tallrik direkt, om du väntar stelnar karamellen och allt fastnar i pannan. 
 
Servera med grädde eller vaniljglass. 
 
                              
 
 
 
                              

Kommentera här: