Grönsaksrisotto med creme fraiche och ost

 
 
 
Jag har länge velat prova att göra en sån där krämig Risotto med Avorioris. När man var liten åt man skolans torra Risotto och det var ingen höjdare. Idag gjorde jag min första Risotto i allafall, den blev kanske lite försvenskad med Creme Fraiche och prästost. Nästa gång vill jag nog prova att göra den med vitt vin och Parmesanost och olivolja istället för smör. Tydligen ska Arborioriset vara bättre än Avorio enligt risottokännare. Typiskt att jag köpte fel! Omtyckt av alla i familjen utom min son som inte är så förtjust i rätter med mjölkprodukter i. 
 
3 dl Avorioris
7-8 dl kokande vatten
1 gul lök, finhackad
1 grönsaksbuljontärning
1 knippe färskt grön sparris
1 knippe salladslök + en nypa socker
2 medelsmå morötter
1 dl Creme Fraiche
1½ dl Prästost
smör till stekning
lite Chiliflakes
salt eller vetega
 
Skala morötterna och finhacka den ena. Gör stimlor med den andra genom att dra potatisskalaren över moroten. Lägg detta åt sidan. 
 
Fräs lökhacket i smör i en kastrull. Tillsätt riset och fräs någon minut. Tillsätt morötterna. Häll på 1-2 dl vatten och buljongtärningen. När vattnet kokat bort från riset tillsätts ytterligare en dl. Fortsätt att tillsätta en dl i taget tills riset är lagom mjukt. Häll på lite Chiliflakes mot slutet. 
 
Medan riset kokar... Skär bort nedersta delen på sparrisarna. Dela i mindre bitar och fräs dem i smör. Strö på lite salt eller Vegeta. Lägg åt sidan. Skär den vita delen av salladslöken i cm-stora skivor. Fräs dessa i smör på ganska hög värme. Tillsätt en nypa socker när du steker. Ställ åt sidan. 
 
Tillsätt knappt 1 dl creme fraiche och riven ost och rör om. Häll på de stekta grönsakerna och morotsstrimlorna. 
 
 

Kommentera här: