Geishafondant

 
Min favoritdessert i ny form. Jag använde geishachoklad i dessa istället för vanlig choklad och testbakade dem i mina nya ugnsformar med rund botten. Första gången blev resultatet en katastrof då botten på formen är mycket tjockare än vanligt, vilket ledde till att botten på fondanten inte hann bli gräddad. Andra gången flyttade jag ner ugnsformarna till nedersta falsen i ugnen och då gick det bättre. Är väldigt nöjd med utseendet. Tidigare bakade jag dessa i muffinsformar i silicon i brist på snyggare formar. Vilken skillnad det blev! Döm själva under tidigare recept i kategorin Fondants. Övning ger färdighet. 
 
2 ägg
1 äggula
½ dl socker vispas lätt med äggen 
150 g smör smält
22 geisha, hackade
4 tsk kakao, siktas ner
3 msk mjöl, siktas ner
 
smör till formarna
 
Rör ihop ägg och socker, vispa inte pösigt. Blanda ner chokladen i det smälta smöret och rör tills all choklad är blandad. Sikta ner njöl och kakao. Smöra formarna och lägg eventuellt ned en bit smörat bakplåtspapper i botten på varje form. 
 
Jag gräddade mina fondanter i 225 grader i ca 11 minuter. Gräddningstid beror på hur stor din form är och hur mycket smet som hälls i. För att vara på den säkra sidan behöver man inte slå upp fondantsen, de går även att äta direkt ut formarna med lite glass vid sidan av om man vill. 
 
 
 
 Första gången jag provbakade i mina nya formar såg resultatet ut så här. =) 
 
 
 
 
Här serverade vi fondanten med färska hallon, ekologisk vaniljgräddglass, kesella med dulce de leche och physallis. Detta var senaste nyårsdesserten, dessvärre glömde vi minimaränger som vi köpt och kolasås att dekorera med, men det smakade väldigt bra ändå och alla var nöjda med desserten. 
 
 
 

Kommentera här: