Seg och mild kladdkaka

                              

Detta recept letade jag fram på nätet en morgon när jag skulle smygbaka en kladdkaka till min dotters födelsedag. Min dotter som hade önskat sig något chokladigt var nöjd och gillade kladdkakan. Jag tyckte dock att den var för söt och hade för lite chokladsmak. Vill man ha mer chokladsmak kan man byta en del av mjölet mot ytterligare kakao. Här kommer receptet i alla fall....jag tror Leila Lindholm har skrivit receptet från början.

50 g smör
2 ägg
2 dl strösocker 
1 dl farinsocker
0.5 dl matolja
2.5 dl vetemjöl
4 msk mörk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypasalt
50 g
mörk kvalitetschoklad 70%

Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret. Smörj och bröa en form med löstagbar botten. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smör och olja i äggsmeten.

Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten. Häll smeten i formen och strö över grovt krossade chokladbitar.

Grädda kakan i cirka 35 minuter.




                              




Lägger även upp ett par recept på andra kladdkakor, de 2 första skrev jag slarvigt ner när jag flyttade hemifrån.

2 ägg
3 dl socker
1 dl kakao
1 dl vetemjöl
1 tsl bakpulver
100 g smält smör eller margarin

Gräddas i 200 grader i ca 12 min, lite beroende på vilken form som används.



Kakan:

150 g smör
2 dl socker
150 g mörk blockchoklad
4 ägg, delade i vitor och gulor
1½ dl vetemjöl

Glasyr:

100 g mörk blockchoklad
1-2 msk smör




Här är ytterligare en kladdkaka som fått bra betyg på Tasteline...

50 g mörk blockchoklad
3 dl vetemjöl
2 krm salt
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
5 dl socker
4 ägg
225 g smör


Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Rör ner smöret(175g). Häll smeten i formen. Grädda kakan ca 35 min. Kakan ska vara lös i mitten, men fast i kanterna när den är färdig. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.

Glasyr:

Smält chokladen och smöret (50g) på svag värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.
Servera med frukt eller bär och lättvispad grädde.


 

Kommentera här: