Fiskpudding

                                     

Min syster tipsade mig om denna rätt för länge sedan. Hon gör det på liknande sätt, hon förkokar dock inte fisken och använder färdig gröt på rulle. Jag har provat båda varianterna och föredrar nog att koka eget ris samt förkoka fisken. Har man inte lika mycket tid kan man göra snabbvarianten.
Rätten uppskattades märkligt nog av sambon och dottern. Det trodde jag aldrig. Om man vill kan man tillsätta hackad gul lök när man kokar fisken.


400 g torsk som kokas i saltat vatten och hackas fint
1,5 dl risgryn
1 msk smör
0,5 liter vatten
7,5 dl mjölk
2 ägg
1 tsk socker
salt efter smak 
svartpeppar
skorpmjöl
smör


Börja med att koka fisken. Hacka den sedan fint.

Koka risgrynen med 1 msk smör och 0,5 liter vatten. Låt risgrynen koka på svag värme tills allt vatten är borta. Tillsätt mjölken i omgångar och låt koka en stund emellan. Låt koka under omrörning till en fast gröt och tills grynen är riktigt mjuka. Låt gröten svalna och rör sedan i äggen, sockret samt salt och svartpeppar efter smak.

Rör ihop grötblandningen med fisken och häll smeten i en smord och bröad form. Strö även skorpmjöl över själva smeten innan du ställer in formen i 200 grader under ca 45 min-1 h.

Servera med kokt potatis och gärna gröna kokta ärtor. Häll skirat smör över potatisen och puddingen vid servering.


Kommentera här: