Cookie fylld med Oreo

                                 
Detta recept inspirerade min dotter mig att baka. Hon hade hittat en bild på dessa kakor, vilken hon postade på Facebook och bad mig baka. Detta är riktigt snygga kakor tycker jag. Resultatet blev bra för att vara första gången och de var ganska lätta att göra.  Nästa gång bakar vi en hel sats. Receptet nedan är en hel sats och ger ca 24-28 kakor.

225 g smör, rumsvarmt
150 g farinsocker
110 g florsocker
2 ägg
1 msk vaniljextrakt eller vaniljsocker
390 g mjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
150 g ljusa chokladknappar

2 paket Oreo
mjöl till utbakning

Vispa smöret med sockersorterna. Tillsätt ett ägg i taget samt vaniljexktrakt. Blanda mjöl, salt och bakpulver. Tillsätt detta samt chokladknapparna. Rör ihop med en träsked. Häll ut på mjölat bakbord och forma till en boll. Lägg degen i kylen i 20 minuter.

Häll ut ca 1 dl mjöl på bakbordet och sprid ut. Dela degen i små bollar, lite mindre i diameter än Oreon. Platta till en boll så att den är lite större än Oreon. Lägg på en Oreo och lägg på ytterligare en tillplattad boll. Lyft upp från bakbordet och tryck ihop kanterna lätt med fingrarna. Rulla kanterna lätt mot bakbordet så får de en snygg kant. Lägg på bakpapperklädd plåt. Forma resten av kakorna. Lägg dem ej för tätt på plåten. Ställ kakorna i frysen ca 15 minuter innan tillagning så håller de ihop lite bättre.

Kakorna kommer att flyta ut något, vill du behålla formen på kakorna rekommenderar jag att lägga dem i muffinsformar i en muffinsplåt istället.

Grädda kakorna i 175 grader varm ugn i ca 16 minuter eller till ytan torkat till. Kakorna blir lite mjuksega. Vill du ha hårdare kakor, grädda de lite till.



        
           
        




 Så här blir kakorna utan muffinsformar... jag föredrar nog dessa... 
  
                             

        
...de här blev snyggare på bild kanske, men något höga.
 Påminner mer om muffins än en Cookie. 
                       

Kommentera här: