Glutenfria Saffransmuffins

 
Min dotters glutenintoleranta kusin var på besök när jag bakade lussekatter. Som tur var hade jag extra saffran och kunde svänga ihop några alternativa saffransmuffinsar som hon kunde äta.

100 gram 
100 gram 
100 gram 
1,5 dl 
2 st 
1 tsk 
1,5 dl 
0,5 gram 


Tillagning

1. Häll mandeln i en kopp. Häll på vatten så att det täcker. Koka upp ca 2-3 minuter i micron.
2. Häll av vattnet och låt svalna. Skålla mandeln. Micra eventuellt mandeln en liten en stund för att få bort fukten från mandeln innan den mals.
3. Mal mandeln i en kaffekvarn.
4. Mortla saffranet med lite socker.
5. Blanda potatismjölet med bakpulver.
6. Vispa smör och socker.
7. Tillsätt resterande ingredienser.
8. Häll upp i muffinsformar, fyll till hälften.
9. Grädda i 180 grader mitt i ugnen i ca 10 min.


Kommentera här: