Glutenfria FudgeBrownie muffins ca 20 st

  
Min dotter hade sin glutenintoleranta kusin på besök här och de fick för sig att baka. När jag undrade vad de skulle baka, så visste de inte riktigt. Jag tyckte att jag kanske behövde vara med och välja ett recept som kusinen kunde äta av, men hon tyckte att hon kunde baka vad som helst, även om hon inte kunde äta det, eftersom hon tyckte det var kul med själva bakningen i sig. Jag tänkte skriva ihop ett recept, men just då fick hon samtal från sina föräldrar som var på väg hit för att hämta upp henne, så det slutade med att jag snabbt slänge ihop de här brownisarna.

Muffins:

200 g skållad mandel
ca ½ dl potatismjöl
¾ dl kakao
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
3 ägg
2,5 dl socker
en nypa flingsalt

Glasyr:
50 g smält smör
100 g Philadelphia
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao


Skålla och skala mandeln. Häll på ett fat och kör i mikron en stund tills mandlarna är torra. Passa dem så att de inte bränns. Låt svalna. Mal mandeln i omgångar i en nöt- eller kaffekvarn med lite grann av potatismjölet. Blanda mandelmjölet med kakao, potatismjöl och bakpulver.  Smält smöret och ställ åt sidan.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och en liten nya flingsalt och vispa till en slät smet.

Häll upp smeten halvvägs i muffinsformar som ställes i en teflonmuffinsform. Jag fick ut ca 20 muffinsar/kakor. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 11-12 minuter. De ska knappt vara klara i mitten, dvs. mitten ska ej resa sig högre än hela muffinsen.

Blanda ingredienserna till glasyren. Klicka ut en stor tesked fyllning i mitten på varje muffins och bred lätt ut med en smörkniv.

Servera med tex. vaniljglass, vispad grädde eller liknande och någon frukt. På bilden är muffinsarna serverade med en vanilj- Panna Cotta samt sockrade Jordgubbar med en gnutta Marsanpulver som binder ihop jordgubbssaften något.

Kommentera här: