Syltkakor

 
 
Jag gick förbi ett fik på Ringvägen en vårdag. Gick in och köpte 2 bullar och några jättegulliga syltkakor. Tyvärr var både bullarna och kakorna jättetråkiga. De såg finare ut än de smakade. Jag hade frågat biträdet om de var bakade med smör och det skulle de vara, men när man bakar mycket själv blir man väldigt kräsen och jag kände direkt att de var bakade med margarin istället för smör. Tråkigt! Med missnöjda smaklökar gick jag och köpte smör i Ringens Centrum och gick hem och bakade egna syltisar. Jag hade nästan glömt hur galet gott det är med hemmagjorda syltkakor. Med lite kokos runt kanterna eller florsockerglasyr ser de extra lyxiga ut.

200 gram smör
5 dl vetemjöl
1 dl socker 
0,5 tsk vaniljsocker 

Ca 1½ dl sylt
(1 dl florsocker + några droppar vatten)
(eventuellt lite kokos + vispad lättvispad äggvita)

 

Arbeta ihop alla ingredienserna till degen för hand eller i matberedare. Rulla långa korvar av degen. Lägg på en skärbräda och ställ in i frysen en stund. Ta ut en degbit i taget. Skär lagom stora skivor och lägg på en plåt. 

(Om du vill ha kokos runt kanterna, penslar du äggvitan runt kanterna och rullar kakorna i kokos på kanterna.)

Gör en grop i mitten med fingret. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och fyll med 1 tsk sylt i varje kaka.

Grädda i 175 grader ca 15 min. Låt svalna.
Om du vill ha glasyr på kakorna. Rör ihop vatten och florsocker, häll i en fryspåse och klipp ett litet hål i toppen och ringla över glasyen.  

 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
  
 
 
  
 
En kollega på jobbet önskade sig en burk kakor, så här fick syltisar följa med i en presentburk, väldigt uppskattad present. 
 
1 Inger Lundqvist:

skriven

Skulle vara en stor glädje att vinna.

Svar: :-)
Mary Dane

Kommentera här: