Marias finpraliner

 
  
Jag gick in på Coop i Huddinge Centrum en dag. Köpte med mig några arraksbollar från deras kondis. När jag smakade på dem höll jag på att dö. Inte i närheten av några andra arraksbollar jag ätit förr. De var mjuka och lena, bakade av kaksmulor och ingen havregryn. Arrakssmaken var väldigt framträdande och spritstyrkan fick mig tom att småhosta. Inga barnvänliga bollar inte, men sjukt goda.


Efter att jag smakat Arraksbollarna blev jag besatt av dem. Köpte några gånger på Coops Bageri i Farsta, men blev missnöjd nästan varje gång. De fick inte till dem riktigt. Måtten varierar de från gång till gång. Så jag frågade personalen om jag fick köpa lite av deras sprit de använder. De själva förnekade att någon sprit användes och förklarade att de slutat med riktigt sprit för massor år sedan för att bagarna inte skulle dricka upp den själva. Jag fick i alla fall köpa lite av deras essens och hann också läsa på flaskan vilka som var producenter och kollade efteråt upp innehållsdeklarationen och det visade sig att jag hade rätt. Essensen innehöll Etylalkohol vilket är samma sak som etanol.  

Gick hem och bakade mina egna arraksbollar. I receptet nedan använder jag dock en annan essens som är mer koncenterad samt mycket stark sprit att smaksätta fyllningen med. Anledningen till att jag valt så stark sprit är att fyllningen blir för lös om man skulle ta en sprit som är svagare. Har man inte stark sprit kan man grädda kakbotten lite extra så suger smulorna upp mer vätska sedan och mer sprit kan tillsättas istället. 

(I receptet nedan fick jag ut ca 20 arraksbollar, 12 kokosbollar, 20 pecannötspraliner och 16 vita praliner – totalt ca 70 bitar. Jag varierar fyllningarna med olika smaksättning och formerna på pralinerna från år till år. 

 

Grundfyllning
1 pkt Kungsörnen Chokladsockerkaka-mix
1-2 msk kakao
60 g rumstempererat smör
200 g riven mandelmassa
1½ tsk vaniljsocker
½ tsk arraksessens från essensfabriken 
3 msk 96 % sprit (köpt utomlands)


Tillägg till kaffepraliner
2 dl florsocker
2 msk väldigt starkt kaffe + eventuellt lite malt snabbkaffepulver


Dekoration
ca 100 g ljus blockchoklad
ca 175 g mörk blockchoklad
ca 50 g vit blockchoklad
1 pkt strössel
ca 300-500 g mandelmassa eller marsipan. (beroende på hur många praliner som ska innehålla marsipan) Se recept på marsipan 
ca 50 g valfria nötter
ev kokos


Gör en rulltårtsbotten med Chokladmixen från Kungsörnen 2-3 dagar innan. Låt den gå längre än vanligt, då fyllnignen annars blir fös lös. Smula ner sockerkakan i en matberedare med smöret, kakao, riven mandelmassa, arrak, sprit och vaniljsocker.


Dela smeten i 2 delar och rulla bollar med ena delen. Ställ undan i kylen eller i frysen en kort stund. Till den andra delen av smeten, tillsätt florsocker och kaffe. Rulla till långa korvar ca 2 cm i diameter och lägg i frysen en stund. 

Kavla mandelmassan till ca 10 cm breda remsor. Lägg på korvarna och rulla in dem i mandelmassa och skär av överflöd. Skär i 2 cm skivor och ställ en kort stund i frysen, då fäster blockchokladen bättre. 

Smält den mörka blockchokladen. Ta fram arraksbollarna och rulla dem en i taget i chokladen med hjälp av 2 gafflar och rulla dem därefter direkt i strösslet. Ta gärna hjälp av en till person till detta. 

Använd resterande choklad att rulla ca hälften av pralinerna med kaffe i. Lägg på en pekannöt på varje.

Smält den ljusa blockchokladen och rulla resten av pralinerna i den. Smält till sist den vita blockchokladen och avsluta med att snabbt doppa toppen av de ljusa pralinerna i den vita chokladen.  Om det blir fyllning över, rulla ett par bollar i kokos. 

Ställ pralinerna kallt. Arraksbollarna smakar bäst efter ca 2 dagar. 

Tips på andra sorter:

Nougatkonfekt: 
Blanda iordning Marsipan eller köp färdig. Kavla knappt ½ cm tjock. Skiva nougat lika tjockt och lägg ovanpå. Avsluta med ett nytt lager kavlad marsipan. Skär i mindre bitar. Glasera med choklad om du vill. Finns med på bilderna nedan. 

Mozartkulor:
Eller gör en traditionell Mozartkula genom att rulla kulor av kylskåpskall nougat. Skär till bitar av marsipan och forma biten till en platt triangel. Lägg nougatkulan i mitten och vik ihop och rulla till en fin kula. Rulla kulorna i ljus eller mörk blockchoklad.


      
Mozartkulorna formas...
 

Lite dammsugare och arraksbollar...
                         


 Praliner 2012, Mocca/Marsipan, Arraksboll, Marsipan/RomRussinkulor, Minidammsugare,        
kaffemedaljong, Pistage/Mandel/Arraksrulle, Skogsbärsmassa/Mandel/Pistage. (recept på de sista finns här)       


 

 
 
    
 
   Ovanstående innehåller en sträng med marsipan smaksatt med mandelessens, marsipan smaksatt med pistage och mandelessens, samt arraksfyllningen från receptet. 
 
    

  Detta blir en uppskattad gå bort-present om man vill. 
 
 
Mer present till svärmor...
 

Arraksessens och stark sprit på 94%. 


 Marsipanen kavlas ut tunnt på en fryspåse som klippts upp. Därefter lägger man fyllningen i en sträng ovanpå och rullar ihop så att marsipanen täcker runt om. Överflödig marsipan skärs bort. 


                   Praliner 2011, Kaffepraliner, Arraksbollar, Minidammsugare, Nötpralin och Mozartkulor.

 

Förberedelser innan chokladglasering




 Chokladglasering av arraksbollar och nougatmarsipankonfekt

 

Ser lite ut som engelsk konfekt =) 

Nougatkonfkten får också choklad

 

 
Det är enklast att rulla arraksbollar i chokladen med händerna, då får man lagom mycket choklad och mindre spill i strösslet.


 
Det trevligt att variera pralinerna med ljus och mörk choklad


 Praliner 2010


Praliner 2009
Detta är bilden till receptet. Dessa sorter var de första jag gjorde, fyllningen är densamma. Det blev förstås fler än de som syns på bilden. 

  
 

Kommentera här: