Hemmagjord Pesto

Att ha basilika i kruka hemma är riktigt mysigt. Köpte 2 små basilikor på affären i våras. Jag delade varje planta i 2 och planterade om i större kruka med ny jord. Efter några månader hade de vuxit sig min 3 gånger så stora så det var dags att byta krukor igen. Jag delade då upp dem igen och har nu 3 jättestora plantor. När plantorna vuxit iväg på höjden toppar jag alla långa skott och passar på att göra pesto. Här är ett recept som jag satte ihop igår. 


 

Receptet räcker till ca 6 personer, blir det över, häll upp på ren burk och täck ordentligt, håller i någon vecka i kylen.

2 tallrikar basilika rensad så att endast bladen är kvar
0.75 dl olivolja
50-75 g lagrad ost eller parmesan. (Jag använde extra lagrad prästost som jag hade i frysen)
½ tsk salt
1 vitlöksklyfta

hackade cashewnötter till servering

Häll hälften av basilikan i en mixer. Tillsätt hälften av oljan. Mixa ihop. Eventuellt får man hjälpa till genom att stoppa mixern och trycka ner bladen lite innan man startar mixern igen.

Hacka osten i mindre bitar och tillsätt den tillsammans med resterande ingredienser. (utom nötterna)

Servera peston med nykokt pasta och valfritt tillbehör, tex stekt kycklingfilé, fisk, kassler eller Marias kronärtskockssallad med ugnsrostade baguetter.



Kommentera här: