Havrekakor med maräng och nöttopping

 
Hittade lite gamla svenska mattidningar hos mina svärföräldrar i Grekland nu i somras när vi tillbringade semestern där. Svärmor tar med sig ett par tidningar varje sommar så det fanns drygt 60 tidningar att bläddra igenom. Tog bla med mig ett recept på "Nötmarängrutor" från Hemmets Veckotidning nr 26 från 98. Tyckte att receptet var väldigt annorlunda så jag blev sugen på att testa.

Jag passade på att baka dessa samma dag som jag gjort Brylépudding då jag fick över äggvitor. Brylépuddingar måste dessutom vila ett par timmar, helst över natten, då passade det perfekt att slänga ihop dessa kakor.


Botten:
8 dl havregryn
2 dl socker
175 g smält smör (använd ej margarin istället, då förlorar man en del av aromen på kakan)

Maräng: 
3 äggvitor
1 dl socker
125 g hackade hasselnötskärnor


Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull på svag värme
Blanda havregryn och socker i en bunke.
Häll på det smälta smöret och rör ordentligt.
Häll den smuliga massan på en bakplåt med bakpapper.
Plana ut till ca ½ cn tjock botten.
Grädda i nedre delen av ugnen 10-12 minuter.

Sänk värmen till 150 grader.

Vispa äggvitorna till fast skum , rör ner sockret och vispa lite till.
Bred marängsmeten över havrebotten ovh strö över nöthacket.
Grädda i mitten av ugnen tills marängen fått lite färg, ca 15 minuter.
Låt kakan svalna något och skär den i rutor.
Kakorna går utmärkt att frysa in.
 
 
 
 
 


 

Kommentera här: