Tårta à la OSI-modellen

                                                          
 
En av mina favorittårtor som jag gjort. Mycket söt och sliskig. Precis i min smak. =) Man tar bara en mindre bit och kaffe till är absolut måste. Namnet på tårtan kom till när jag precis hade läst en kurs i TCP/IP och där pratar man om datakommunikation i flera lager, när jag skar igenom tårtan så kopplade jag direkt till dessa lager, även om mina lager i tårtan inte är lika många som i OSI-modellen. =) 

Tårtbotten (mörk och ljus)
500 gram mandelmassa
5 äggvitor
150 g mald mandel
20 mandelbiskvier (råkade ha hemma, sånna man har i nyponsoppa...)
+ 3 tsk kakao till den mörka

Fyllning
dulce de leche

Toppglasyr
2 dl grädde
1/4 dl Bailey's
1 tsk smör
100 g vit choklad

Sidoglasyr
1,5 dl ovispad grädde
lite marsanpulver, ca 1 msk
3 tsk kakao
2 msk dulce de leche
valnötter

Skålla och skala mandeln. Låt torka några sekunder i micron. Mal mandeln tillsammans med mandelbiskvierna i en kaffe- eller mandelkvarn.
Riv mandelmassan och blanda ihop med mandeln. Separera halva smeten och blanda med kakaon. Vispa äggvitorna vita och hårda. Dela upp äggvitan i 2 delar och blanda med respektive mandelblandning.  Bred ut båda smeterna på varsin plåt med bakplåtspapper. Grädda i 160 grader i ca 15 min. Låt bottnarna svalna och lossa dem från bakplåtspappret.

Bred på ett ganska tjockt lager med dulce de leche på den ljusa botten. Lägg på den mörka botten. Ställ in i kylen medan du gör iordning toppglasyren.

Toppglasyren
Häll grädden i en kastrull tillsammans med Bailey's. När grädden är varm, lägg ner den vita chokladen. Rör hela tiden. När chokladen smält, tillsätt smöret. Låt krämen bli helt kall. Vispa krämen till en bredbar kräm, vispa inte för länge, då blir krämen smörig. Bred toppglasyren på toppen av tårtan.

Sidoglasyren
Blanda grädden med kakao lite marsan åt gången tills det blir en kräm. Tillsätt dulce de leche och rör ihop.
Bred sidoglasyren på kanterna av tårtan. Dekorera med valnötter.

 



 

Kommentera här: