Inside Out MozartRoll

I min familj älskar vi Mozartkulor, så idag fixade jag en Mozartrulle efter inspiration härifrån 


200 g mandelmassa
230 g marsipan
225 g nougat
mandelessens (helst ej bittermandel)
pistageessens om du har någon god, skippas annars
grön färg
ca 125 g ljus choklad

Smaksätt marsipanen om den saknar mandelsmak. Jag använder mandelessens som är mild i smaken och tar då kanske 2 små droppar. Om du vill använda bittermandelessens, ta en jätteliten droppe då den kan vara väldigt stark i smaken. 

Smaksätt eventullet mandelmassan och färga den grön. Jag blandat 1 droppe vardera av pistageessens och mandelessens. 

Kavla ut marsipanen på ett plast till ca 20x25 cm, jag använder en 3-literspåse som jag klipper upp. Genom att vika in kanterna mot slutet får man raka kanter. 
Kavla ut mandelmassan på samma sätt. 
Hyvla över nougaten över marsipanplattan  och bred ut jämt. Om nougaten är för hård, kan du lägga ett plast över och blåsa en kort stund med hårtork så mjuknar den snabbt.
Lägg på mandelmassan. 
Skär ca 0,7 cm breda stavar, rulla och lägg ena långändan på marsipanen eller mandelmassan, beror på åt vilket håll du vill ha färgerna. Jag rullade med gröna sidan ut. Rulla hårt så att du inte får luft emellan. Slå in i plast och tryck ihop/rulla rullen lite så att eventuell luft pressas bort. 

Smält chokladen över vattenbad och bred sedan chokladen över rullen och ställ kallt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: