Köttfärssoppa

 
 
Såg ett receptklipp på en köttfärssoppa med potatis och grönsaker som såg så god ut, så idag provar jag den. http://www.spendwithpennies.com/hamburger-soup/. Jag råkade ha en öppnad literförpackning från Knorr med Tomatsoppa som jag använde i soppan.

ca 500 g nymald nötfärs
steksmör

2 små färsklökar
2 köttbuljongtärningar
svartpeppar
1 vitlöksklyfta
5 dl vatten
1 burk krossade tomater, gärna Mutti
2 tsk woichestershiresås
4 dl tomatsoppa jag använde en färsk från Knorr som vi hade hemma (går nog att ersätta detta med lite mer vatten och tomatpuré samt lite extra salt om man inte har soppa hemma)
1 lagerblad, hel
1 tsk färsk hackad timjan
4-5 basilikablad, hackad
några varv Italian Seasoningkrydda ( min innehåller, svartpeppar, rosmarin, lök, vitlök, basilika, flingsalt, mejram, oregano, tomat och oliver)
 
+3 små nyskördade morötter, hackade
+3-4 stora potatisiar, tärnade i ca 1,5 cm:stärningar

+2 dl frysta grönsaker, tex med majs, ärtor och paprika
 
 Stek köttfärsen i smör på hög värme, krydda några varv med svartpeppar. Tillsätt hackad lök mot slutet och fortsätt steka på hög värme. Pressa ner vitlök och tillsätt köttbuljong och rör om. Häll på vatten, krossade tomater, tomatsoppa och kryddor. Låt koka ca 1 h.
 
Häll ner den tärnade potatisen och morötterna och låt koka tills de är mjuka. Tillsätt frysgrönsaker och låt koka ytterligare några minuter.

Servera soppan med vitt bröd och toppa soppan med lite italiensk kryddmix vid servering.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: